Zatímco domácí trh s cestováním zažívá děsivý propad poptávky až o 20 procent, mnohé kanceláře ořezávají náklady a modlí se za přežití léta prakticky s nulovými maržemi, tak britská Unique Travel, jedna z nejrenomovanějších cestovek Evropy pro náročné, která čerstvě působí už i v ČR, si mne ruce. Popularita cestování ne do masových, ale výběrových až privátních hotelů, kam se běžný Čech bez silné kanceláře nebo známostí nedostane, rychle stoupá. Unique Travel totiž o klienta bojuje ne sebevražedným snižováním cen, ale výjimečností a bonusy, které jiné kanceláře neumějí nabídnout. A to dokonce dříve, než samotná dovolená začne.
Nedaří se vám prodávat zájezdy a začínáte prodělávat? České řešení cestovních kanceláří zní: Ořežte platy zaměstnancům, snižte jim bonusy, snižte cenu pod úroveň konkurence. Není to špatné řešení. Má jednu chybu. Cestovní kancelář v té chvíli potřebuje za každou cenu prodat. Začne zaměstnávat méně kvalifikovanou (hůře placenou) pracovní sílu, kterou nevysílá do destinace, prodejce tudíž nemá ponětí, jak to v hotelu a jeho okolí skutečně vypadá, klientovi mnohdy očividně lže a ve výsledku doporučí nevhodný hotel. Je těžké se na něj zlobit, i on se potřebuje uživit, tudíž prodat to, co mu zbývá. Bohužel heslem prodejců je často: “Po nás potopa.” Až se totiž klient naštvaně vrátí, že sliby chyby, tento prodejce už možná v rámci škrtů ve firmě nebude – tak proč si má zatěžovat hlavu odpovědností? A cestovka dá od propuštěného ruce pryč: kdo ví, co jste slyšeli a co on vám slíbil…
Tento začarovaný kruh má však krátkozraké oči, hazarduje s důvěrou klienta. Ta v kombinaci s hospodářskou krizí letos vyústila ve stav, kdy s českými cestovkami je ochotno létat stále méně klientů. “Nekoncepčnost českého trhu nám přivádí stále více klientů, ale je to danajský dar, jsou ranění jako postřelená zvířata. Již nevěří fotografiím v katalogu, které jsou dílem Photoshopu, nechápou, že by pláž opravdu mohla být čistá, bez kanalizačních výpustí a přímo u hotelu, že jim z levného all inclusive s nekvalitními místními destiláty a víny nebude zle. Trh je deformovaný,” říká sklesle Imran Salehjee, majitel britské cestovní kanceláře Unique Travel, která v Česku působí jako zjevení. Nesnaží se prodávat za každou cenu, jejím cílem je párovat konkrétního klienta s doporučenou destinací a hotelem. K tomu Unique Travel využívá unikátní způsob reference. Dané místo nedoporučuje cestovka jako taková, ale sami klienti, kteří v destinaci byli a objektivně viděli její výhody i úskalí. “Neexistuje jeden ideální hotel pro všechny. Co po klientech chceme, je to, aby měli oči na stopkách. Zaznamenávali si, co konkrétně jim vadí, byť každý hotel je téměř dokonalý. Někomu však nevyhovuje příliš mořských plodů, někdo má děti a chce u pláže pomalý sestup do moře, jiný je plavec a naopak potřebuje hloubku. Někdo má rád rušnější hotel, protože se rád baví, jiný vyhledává romantické ticho, protože je buď už postarší nebo na líbánkách. A i ty líbánky mají tisíc podob.”
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům