Historie oblékání letušek: Jak obstojí nové uniformy od Banana Republic?

Každá uvážlivá firma má svůj dress-code, vyjadřuje korporátní identitu. Uniformy letecké společnosti nejsou úkolem pro obyčejného nákupčího, který vybere první kolekci v obchodním centru. Ošacení členů palubního personálu, ať už kapitána nebo stevardek, nebo letištních pracovníků za přepážkou a ve VIP lounge, by mělo být koncipováno s dlouhobější vizí a na míru, proto je tato zakázka spíše zadávána zkušeným návrhářům. Například pro prestižní aerolinie Swiss Air šije uniformy už dvacet let Luigi Colani, a to je mu třiaosmdesát let! Pro Švýcary jsou důležité jeho zkušenosti i geny. Narodil se totiž (pod křestním jménem Lutz v Berlíně 2. srpna 1928) polské herečce a švýcarskému filmovému architektovi. Má tedy předpoklady kombinovat vizuální projev (herectví) a styl (architektura). Že vám Colaniho jméno nepřipadá prvotřídní a možná jej ani neznáte? Ne vždy je velká značka zárukou spolehlivosti, ba někdy přímo naopak. Vezměte si americké olympioniky.

Na blížící se zahajovací ceremoniál olympiády v Londýně nastoupí Američané v oděvech, které Olympijský výbor USA zadal za velké peníze u Ralpha Laurena. Známý módní návrhář s nejvyšším majetkem na světě měl zřejmě nad hlavu jiné práce (nevěříme, že by chtěl vzít olympioniky na hůl), jinak si totiž nelze vysvětlit, proč bílé kalhoty a sukně a tmavomodrá saka i doplňky mají na rubu Laurenem zjevně přehlédnutý štítek: Made in China. Ano, návrhář je nechal ušít v Číně, ale fakturu si vystavil hodnou svého jména! Vzedmutou vlnu hněvu celých Spojených států bohužel neumenšuje ani to, že USA nejsou jedinou zemí, která vyjde v olympijské konfekci z čínských textilních továren. Jiné země však do čínských velkofabrik přišly účelově – sice s tichým uzarděním, ale s vědomím, že ušetří.

S o to větším napětím se očekává, v uniformách jakého návrháře budou 8. srpna uvedeni stevardi a stevardky Virgin America, letecké společnosti britského sira Richarda Bransona. FirstClass.cz to již ví. Relativně velkou zakázku na 2000 oděvů dostala Banana Republic. Obchodně spolehlivý americký globální brand byl založen v roce 1978 jako specialista na cestovní oděvy. Od roku 1983, od převzetí firmou Gap, šije i společenské a luxusní módu a vyrábí doplňky. Bude veřejností přijat?

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům