Druhá nejsilnější ekonomika světa, čínská, ukousla další kus Ameriky. Po výrobci osobních vozů Volvo Car (švédskou má jen minulost), který od amerického Fordu v roce 2010 koupila čínská automobilka Gelly, nyní Američané přišli o svůj letecký poklad – výrobce soukromých tryskáčů Hawker, který byl v konkurzu. Zajímavé je, že Číňané vůbec neuhradili dluhy, pouze poskytli peníze na restrukturalizaci, a už tím získali tradiční značku s historií sahající až do třicátých let 20. století.
Když společnost Hawker Beechcraft v červnu požádala o ochranu před věřiteli, bylo z toho haló. Vyšlo najevo, že dluží 2,5 miliardy dolarů. Loňská ztráta: půl miliardy. Tolik ran firma utržila v historii, a pokaždé se zvedla… Možná to bylo i proto, že pořád tak nějak flirtovala s válečným průmyslem. Dnes nabízí krásné tryskáče Hawker 200, 900XP a 4000, malý sportovní dvoumotorový letoun King Air se v militantní výbavě používá jako hlídkový stroj. Beech Aircraft, tak zněl první název, se vlastně vždy snažil namočit do válek, ale držel si mírný odstup od přímé výroby útočných letadel. Konstruoval mj. malá dvoumotorová transportní a cvičná letadla C-45 Expeditor a AT-11 Kansan pro letectvo i námořnictvo, po druhé světové válce pak cvičné stroje Mentor a T-1 Jayhawk. Zbrojařská společnost Raytheon, výrobce raket a bezpilotních letadel, zjevně nabyla dojmu, že může Beech Aircraft využít ke zvýšení podílu na trhu, a koupila jej. Očividně začala společnost rozdělovat na divizi civilních a vojenských letadel. Do té civilní získávala práva na zahraniční letadla, například od britského konsorcia British Aerospace získala práva na výrobu malého tryskového letounu BAe 125 (původně Hawker Siddeley HS 125 Dominie), poté i práva na obchodní užívání jména Hawker, a tak vznikly oblíbené nejmenší privátní tryskáče Hawker 200. Prakticky jediným čistokrevným Hawkerem, kterého si kdy Američané od píky vymysleli a postavili, byl úspěšný středně velký model 4000, který v roce 2005, ještě jako Horizon, představil tehdejší vlastník Raytheon.
V roce 2006 přišel šok. Raytheon se zbavil všech divizí vyrábějících letadla a jal se zabývat výhradně státními zakázkami, výnosnými obrannými systémy a raketami...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům