Only Now: Dřevěná jachta s tváří bitevního křižníku je pokřtěna

Uvázaná láhev šampaňského břinkla o bok a očekávaná sláva byla dokonána. Společnost Tansu spustila na vodu jachtu, která vychází z německého bitevního křižníku. Na světě jsou jenom tři lodě s touhle koncepcí. V čem je tak výjimečná?

Jako by si designéři superjachet pro podpoření své kreativity s oblibou nasazovali admirálské čepice. Po torpédoborci podobném tendru Sea Axe připlouvá právě nyní Only Now. Zprvu si zmateně protíráte oči, jestli jste nepřekročili bludný kořen a nevrátili se v čase zpátky. Ta loď připomíná německý bitevní křižník! Ve srovnání s ocelovými giganty, kteří brázdili vlny oceánů během první světové války, je Only Now víc než skromný příbuzný. Třiatřicet metrů dlouhé plavidlo není o mnoho větší, než bývaly admirálské čluny na někdejší pýše císařského námořnictva.

Inspirace historickým šrotem

Srovnání s bitevními křižníky je v případě nejnovějšího díla turecké společnosti Tansu na místě. Zakladatel loděnice, propojené s věhlasným designovým studiem, jedenapadesátiletý Riza Tansu, je totiž rodilý Istanbulec. A právě poblíž města na dvou kontinentech trávila svá poslední léta někdejší pýcha tureckého válečného námořnictva, bitevní křižník Yavuz Sultan Selim, bývalý německý Goeben. Ten Němci v roce 1914 předali tureckému spojenci. V řadách jeho loďstva vydržel Goeben/Selim téměř 60 let, do šrotu šel jako poslední loď své kategorie na světě.

„Den co den jsem Selima pozoroval,“ vypráví Tansu s poukazem na historickou fotografii. „I když pomalu rezivěl, představoval pro mě vrchol majestátnosti a dodnes se stydím za to, že jsme tak krásnou a výjimečnou loď nechali za pár tisíc dolarů sešrotovat. Její hodnota byla nezměrná.“ A Tansu se k inspiraci lodí s výtlakem 22 000 tun doznal i při návrhu stokrát menší, 220tunové Only Now.

Dřevo místo...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům