V Londýně se dopracovává projekt největšího letiště plovoucího na řece. To má vyřešit problémy s přetížeností i znečištění britské metropole vinou letadel. Ve výběrovém řízení má navrch architektonický ateliér Gensler, tvůrce hotelů a stadionů, který navrhuje usadit čtyři ranveje do středu Temže za Londýnem a s pevninou (a městem) tento terminál propojit podzemními tunely.
Londýn je nejfrekventovanější leteckou křižovatkou světa. Nestačí mu již ani šest letišť – Heathrow, Gatwick, City, Stansted, Luton a Southend. Heathrow již loni odbavil přes 70 milionů pasažérů, což je za hranicí jeho kapacity. Zvažovaný návrh výstavby třetí dráhy tak musela vláda zamítnout. Ze studií přitom vyplývá, že restrukturalizací mezinárodních linek a s chystaným otevřením dalších destinací v dosud objevovaných částech světa bude muset Londýn ustát téměř půl miliardy cestujících ročně, a to už někdy za 15, 20 let. Jen Emirates neustále otevírají nová spojení a přidávají počty letů. Letecký byznys neustále roste a využívá strategicky umístěný Londýn. A Londýňané trpí.
Starosta Boris Johnson již požádal poradenské společnosti o návrh řešení. Vše směřuje k tomu, že na Temži vznikne nové velkokapacitní letiště. První varianty počítaly se zřízením čtyř přistávacích pruhů na umělém ostrově přímo na vodě nedaleko ostrůvku Sheppey, přičemž mostní spojení s pevninou by zároveň představovalo hráz protipovodňové bariéry. Pro Londýn je to ovšem velké sousto nejen kvůli odhadované investici téměř 60 miliard eur, ale také z důvodu nezbytné restrukturalizace celé městské dopravy v Londýně a jejím okolí. Změnit by se musely i koridory pro vysokorychlostní i regionální železnici a dálnice. K Temži by tam musel směřovat severní obchvat Londýna, respektive napojení na tunel pod kanálem La Manche. No tak, na restrukturalizaci MHD bychom mohli Britům poslat experty z pražského Dopravního podniku. Změna jízdních řádů a linek od 1. září 2012 v Praze je stejně kuriózní jako vysvětlující kampaň DP ve smyslu “Až 45 procent Pražanů se do práce dostane dříve než v minulosti”...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům