S.T. Dupont versus Montblanc. Tamara Kotvalová má silného soupeře. Udrží hegemonii na trhu s luxusními pery?

Král zapalovačů vstupuje do revíru Tamary Kotvalové, jedné z nejbohatších Češek a spoluvládkyně Pařížské ulice v Praze. Francouzský detailista S.T. Dupont přináší do Čech propracovaná pera, která jdou hluboko pod cenu značky Montblanc, s níž Kotvalová prakticky ovládla tuzemský trh. Buď dojde k přecenění per Montblanc, nebo k zajímavému otevřenému souboji dvou značek, z nichž jedna je francouzská a druhá se francouzsky tváří – svým názvem, jinak je ale německá, z Hamburku.

Obvykle neuznávám tzv. obchodní snídaně. Nesnáším firemní lobbying. Za značku má hovořit kvalita produktů a služeb a spokojenost klientů, ne tlak PR agentů a rétorika obchodních zástupců. Ale s Janem Kolbem jsem se dnes ráno sešel rád. Mladý Němec reprezentuje ve střední a východní Evropě S.T. Dupont. Francouzská značka se 140letou tradicí je synonymem detailismu. Především u zapalovačů, které ji historicky proslavily, je znát, že vyrábí pro dospělé, ale ti se mění svým způsobem v děti. U ucha neustále opakovaně vyklapávají víčko zapalovače, typické “dupontovským” rozezvučením v tónině A. Jak moc záleží na takové signifikantní maličkosti, dokazuje ve francouzské manufaktuře speciální profese ženy-ladičky.

 

Přesně před rokem S.T. Dupont otevřel svůj butik v Praze. Očekával jsem, že dnes ráno v Siddharta Café Buddha-Bar hotelu Prague bude Jan radostně bilancovat. S.T. Dupont narostly obraty i v krizovém roce 2011 o 6 %. Je znát, že lidé ještě více investují do tradičních značek, které se osvědčily v běhu na dlouhé vzdálenosti a jsou schopny se přizpůsobit i novým klientům. Značka, která neinovuje, ostatně umírá se zákazníkem. S.T. Dupont, ačkoli má u mnohých konzervativní nálepku, přinesl nedávno například edici trendově fialových zapalovačů pro mladé dívky…

Jan vlastně nemohl být nespokojený. Ale byl.

“45 procent klientů si do butiku v Havířské přichází pro zapalovače,” posteskl si, což mě překvapilo. Jako by to byl příliš vysoký podíl…

“Divíte se? Jste známí především zapalovači!” oponoval jsem. Smutně přikývl.

“Ale my máme i výjimečné psací nástroje,” prohlásil a vyjmul na ukázku čtyři pera z nových kolekcí. “Jak je možné, že 80 procent českého trhu ovládá Montblanc?” dodal. Faktem je, že tak malý podíl celosvětově proslulých značek, mezi jinými italských Montegrappa a Tibaldi, snad jinde nemají. Pozoruhodné, ale logické.

Montblanc Boutique patří do rodiny Carollinum, ovládané Tamarou Kotvalovou, dříve Bendlovou. Bývalá manželka ministra za ODS svými rozsáhlými a úspěšnými podnikatelskými aktivitami kontroluje podstatnou část Pařížské ulice v Praze a ve vysokých kruzích se rozšířilo povědomí, že Montblanc rovná se styl a výlučnost. Na téma nápadů Montblanc jsme se již dříve vyjádřili. Výlučnost je logický nesmysl už při uvedeném 80% podílu na trhu. Jak by majitel pera mohl být výlučný, když čtyři pětiny trhu používají...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům