Na jednu stranu je povoleno vyrábět automobil, jehož nejvyšší rychlost dosahuje 407 km/h. Na druhou stranu není povoleno tímto autem zmíněnou rychlostí jet. Zvláštnost dnešního světa pocítila na vlastní kůži skupina přátel, majitelů modelu Bugatti Veyron, při společném výjezdu po francouzském venkově. Zastavila je policejní hlídka. Jeden řidič po druhém, jako husy na provázku, musel podávat vysvětlení, proč jel právě takovou rychlostí. “Protože jsem jel v koloně. Kdybych nejel, jel bych rychleji,” uvedl prostořece jeden z řidičů, který rychlost naměřenou policejním radarem 163 km/h považoval pod úroveň. Jak by také ne, když pouze “lechtal” plynový pedál, jel v té chvíli ani ne na jednu třetinu potenciálu vozu…
“Veyron neumí jet podle předpisů, není na předpisy stavěn,” hájí se další přistižený hříšník. Někdo si z policistů utahuje, jiný je obviňuje ze závistivé šikany, třetí se s rameny spravedlnosti ani nebaví a akceptuje pokutu jako očekávanou dodatečnou daň k tomuto vozu, který má motor o výkonu 1001 koně a stačí chvíli se zamyslet a těžká noha na pedálu vyrobí nedovolenou rychlost 100 km/h (z nuly za 2,5 s), 200 km/h (z nuly za 7,3 s) i 300 km/h (z nuly za 16,7 sekundy). Pro srovnání – za 16 sekund akcelerovala Škoda 120 z roku 1976 do rychlosti 100 km/h.
Radim Passer, většinový majitel stavební a developerské společnosti Passerinvest, musí jezdit až daleko za hranice do Německa, aby si mohl ve svém Bugatti Veyron nerušeně vychutnat výjimečné parametry, kvůli kterým si vůz pořídil. Vyjede na dálnici A13 mezi Drážďany a Berlín a ve vysílačce čeká na pokyn sparringpartnera jedoucího daleko před Bugatti. Teprve když zazní jeho “Pojď, dálnice volná”, může prudce zašlápnout plynový pedál a vytáhnout Veyron na rychlost kolem 350 km/h. V ČR to nejde nejen kvůli rychlostním limitům. “Potřebuji co nejkvalitnější povrch silnice,” vysvětluje Radim Passer, který maximální rychlost neatakuje. Nedoporučil mu to výrobce a je to i poměrně komplikovaná procedura. Vůz se musí speciálně nastavit: elektronicky snížit podvozek, adekvátně zahřát motor na nejvyšší výkon a připravit se na výsun přítlačného křídla. Navíc to není možné za každého počasí a je-li sucho a slunečno,...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům