Čtyřkolka s motorem BMW může jezdit po přehradách a moři

CESTY BYZNYSU. Píše se rok 1750. Raimondo di Sangro (1710–1771), princ z neapolského Sansevera, si nechává navrhnout kočár, způsobilý projíždět vodou. První obojživelný vůz. Až roku 1886 žádá Karl Benz o patent na svůj automobil. Ano, obojživelníky měly náskok více než 130 let, přesto zapadly a dnešní auta se vodě vyhýbají. Rozhodli se to změnit dva muži. Alan Gibbs, zakladatel a kreativní duše značky (vpravo), a Neil Jenkins, jeho pravá ruka a výkonná technická složka.

Jejich dítětem je BMW Quadski.

S trochou nadsázky jde o přenošené dítě. Rostlo dlouhých patnáct let a vývoj stál investici 200 milionů dolarů. “Na čtyřkolce, která by mohla stejně rychle jezdit po souši i vodě, začali naši inženýři intenzivně pracovat roku 1998. Od té doby jsme získali 300 patentů a další ještě čekají na vyřízení,” říká Jenkins. Nejnáročnější bylo zvolit motor (“Nakonec jsme se šťastni rozhodli pro BMW, které má prvotřídní motory, světovou kvalitu inženýrství.”) a navrhnout trup. “Musel být současně aerodynamický na souši a hydrodynamický ve vodním módu. Musel být pevný, odolný, přitom lehký, proto jediný kus vysoustruženého kompozitu. Běžná karoserie by tlak vody při vyšších rychlostech nezvládla,” dodává Gibbs.

Automoblka BMW doporučila pro skútr čtyřválcový motor o objemu 1,3 litru, který se užívá u motocyklu BMW K1300S HP. Má výkon 175 koní a maximum točivého momentu na hodnotě 140 Nm. S jeho pomocí je BMW Quadski schopno krájet terén i vodu rychlostí přibližně až 72 km/h, překonfigurování je snadné. Čtyřkolkou se najede do hloubky – tak, aby stroj začal plavat, stiskne se tlačítko uprostřed řidítek a kola se začnou vyklápět, váhu nese podvozek (dno). Speciální sklopná konstrukce ramene tak vyřadí kola ze hry. Tato proměna trvá jen sedm sekund, tedy kratší dobu, než například stažení nebo natažení střechy u kabrioletu.

Čtyřkolka je pouze jednomístná, řidič má ovšem maximální komfort. Robotizovaná šestistupňová převodovka zajišťuje černou práci, aby se mohl čistě držet, nádrž o objemu 57 litrů je srovnatelná s automobily – adrenalin je tedy dlouhodobý.

http://www.youtube.com/watch?v=xOCxT89ynbA

Gibbs a Jenkins zdolávají dvě výhrady. Za prvé se již snaží vytvořit vícemístný model a za druhé zápolí s výrobou. Zatím mají omezenou továrnu v Auburn Hills (americký stát Michigan), schopnou generovat jen...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům