Blíží se svět bez nehod. O čem všem spolu budou auta komunikovat?

Auta, která se budou sama hlídat, to není sci-fi. V automobilovém průmyslu se schyluje k zajímavé dohodě. Podle ní by všechny automobilky, sdružené v tzv. konsorciu CAR 2 CAR Communication, měly sdílet jednotný systém implementace standardizované technologie pro komunikaci mezi vozidly. Od roku 2016 by pak vzájemně komunikovaly všechny vozy bez ohledu na značku. Předcházelo by se nehodám a vůbec by se zrychlil provoz. Prosím, vítejte v automobilovém Matrixu!

Dnes jsme již zvyklí na to, že auto samo zabrzdí. Ale to jen díky senzorům, pokud je má. Vy zabrzdíte, ale vůz za vámi je mít nemusí a stejně vám pomačká karoserii. Provoz může být zcela bez nehod. Technologie na to již máme. Podle informací, které máme k dispozici, by komunikace měla probíhat v bezdrátové síti (podobné WLAN) a využívat stávající systémy, jako jsou například navigační systém GPS. Pro systém CAR 2 CAR (car to car) má být vyhrazena samostatná frekvence, takže budou jedoucí vozy v dané oblasti navzájem propojeny a vyměňovat si informace o parametrech, například o své poloze, rychlosti a směru jízdy. Angažovat v projektu se mají i státy tak, aby komunikační síť byla doplněna vysílači v silniční infrastruktuře, jako jsou dopravní značky a semafory.

Prozatím se pracuje s těmito základními projekty:

Doporučení optimální rychlosti pro zelenou na semaforech: Vysílač v semaforu vyšle informaci o optimální rychlosti, kterou musí vozidlo udržovat, aby projelo vlnou zelených signálů a vyhnulo se zastavení na červenou. Skočí-li červená, bude řidič informován o čase zbývajícím do změny na zelenou.

Upozornění na vozidla záchranného systému: Řidič bude upozorněn na přítomnost vozidel záchranného systému ve svém bezprostředním okolí a může s dostatečným předstihem vytvořit volný průjezd, nebude překvapen na poslední chvíli. Oceníme to večer a v noci, kdy vozidla záchranné služby ztišují své sirény s ohledem na okolní obyvatele, nebo když řidiči ve vozidle hraje nahlas hudba.

Upozornění na práce na silnici: Stavební stroje a těžká zařízení budou vysílat informace pro ostatní vozy na dostatečnou vzdálenost od místa prací. Řidiči budou zpraveni o rychlostních omezeních či objížďkách. Systém bude rovněž schopen řidiče informovat o vzdálenosti zbývající do konce úseku probíhajících prací.