KAM INVESTOVAT. Že je auto nejhorší investice? Tento článek vám dokáže, že nikoli. Ano, všichni víme, že může růst cena veteránů, ale v Anglii byla vyplacena nejvyšší cena za vůz pocházející z roku 1998! Tom Hartley, majitel autosalonu v Derbyshire, si zapsal do příjmových dokladů částku 3,5 milionu liber, tj. v přepočtu podle dnešního kurzu 111 331 500 Kč. Více než sto milionů za auto!
To je třikrát více, než kdy bylo zaplaceno za nejdražší Bugatti Veyron. O jaký vůz jde? McLaren F1. Tento vůz, zdá se, začíná být terčem zájmu sběratelů. V roce 2008 byl jiný kus vydražen v aukci za 2,53 milionu liber s tím, že podle Historic Auto Group Indexu, který sleduje pohyb sběratelských hodnot automobilů, tento trh od té doby vyrostl v průměru o 63 procent. Je to logické: funkčních vozů i mezi sběrateli ubývá, respektive rostou výdaje do jejich údržby a oprav, a to se promítá na ceně. McLaren F1 tak má předpoklady jednou ohrozit dokonce kultovní ikonu Ferrari 250 GTO ze 60. let s aktuální sběratelskou hodnotou kolem 23 milionů liber. V lednu letošního roku zaplatil jistý Jon Hunt za Ferrari 250 GTO z roku 1963 s číslem podvozku 5095GT částku 20,2 milionu liber a v červnu zaplatil jistý Craig McCaw za Ferrari 250 GTO z roku 1962 s číslem šasi 3505GT částku 22 milionů liber. To se ovšem pohybujeme již v kategorii veteránů. Stáří, v němž už je vozidlo považováno za historické, je teď 25 let, ale uvažuje se o zvýšení hranice na 30 let. Prodanému McLarenu F1 bylo pouze 14 let. Je tedy považován za moderní vůz.
Důvody, proč stojí tolik, jsme se pokusili rozklíčovat přímo s prodejcem Tomem Hartleyem (na snímku). Tlumočíme jeho postřehy:
“Za prvé. McLaren F1 je jedním z nejlepších aut, která byla kdy vyrobena. Mluvím o koncepci sportovního vozu, který je schopen jezdit v běžném provozu. Stojí přesně na pomezí komfortu, pokud jedete rekreačně po nerovném povrchu, i sportovní jízdy, pokud zrychlíte a potřebujete vnímat prostřednictvím volantu veškeré nerovnosti a další informace plynoucí z vozovky.
Za druhé. Porovnáme-li produkci s Bugatti Veyron, tak Veyron už dávno není exkluzivní a limitované auto. Vznikají stále nové kusy, dávno za slíbenou 300kusovou výrobní edicí. Podle mě by účetní oddělení Bugatti mělo všem majitelům, kteří skočili na lep, vrátit část kupní ceny. Jde o podvod. McLaren F1 je vzácný jak...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům