McLaren F1 byl prodán za 111 milionů Kč. Nejdražší moderní auto se za 14 let zdražilo více než pětkrát

KAM INVESTOVAT. Že je auto nejhorší investice? Tento článek vám dokáže, že nikoli. Ano, všichni víme, že může růst cena veteránů, ale v Anglii byla vyplacena nejvyšší cena za vůz pocházející z roku 1998! Tom Hartley, majitel autosalonu v Derbyshire, si zapsal do příjmových dokladů částku 3,5 milionu liber, tj. v přepočtu podle dnešního kurzu 111 331 500 Kč. Více než sto milionů za auto!

To je třikrát více, než kdy bylo zaplaceno za nejdražší Bugatti Veyron. O jaký vůz jde? McLaren F1. Tento vůz, zdá se, začíná být terčem zájmu sběratelů. V roce 2008 byl jiný kus vydražen v aukci za 2,53 milionu liber s tím, že podle Historic Auto Group Indexu, který sleduje pohyb sběratelských hodnot automobilů, tento trh od té doby vyrostl v průměru o 63 procent. Je to logické: funkčních vozů i mezi sběrateli ubývá, respektive rostou výdaje do jejich údržby a oprav, a to se promítá na ceně. McLaren F1 tak má předpoklady jednou ohrozit dokonce kultovní ikonu Ferrari 250 GTO ze 60. let s aktuální sběratelskou hodnotou kolem 23 milionů liber. V lednu letošního roku zaplatil jistý Jon Hunt za Ferrari 250 GTO z roku 1963 s číslem podvozku 5095GT částku 20,2 milionu liber a v červnu zaplatil jistý Craig McCaw za Ferrari 250 GTO z roku 1962 s číslem šasi 3505GT částku 22 milionů liber. To se ovšem pohybujeme již v kategorii veteránů. Stáří, v němž už je vozidlo považováno za historické, je teď 25 let, ale uvažuje se o zvýšení hranice na 30 let. Prodanému McLarenu F1 bylo pouze 14 let. Je tedy považován za moderní vůz.

Důvody, proč stojí tolik, jsme se pokusili rozklíčovat přímo s prodejcem Tomem Hartleyem (na snímku). Tlumočíme jeho postřehy:

“Za prvé. McLaren F1 je jedním z nejlepších aut, která byla kdy vyrobena. Mluvím o koncepci sportovního vozu, který je schopen jezdit v běžném provozu. Stojí přesně na pomezí komfortu, pokud jedete rekreačně po nerovném povrchu, i sportovní jízdy, pokud zrychlíte a potřebujete vnímat prostřednictvím volantu veškeré nerovnosti a další informace plynoucí z vozovky.

Za druhé. Porovnáme-li produkci s Bugatti Veyron, tak Veyron už dávno není exkluzivní a limitované auto. Vznikají stále nové kusy, dávno za slíbenou 300kusovou výrobní edicí. Podle mě by účetní oddělení Bugatti mělo všem majitelům, kteří skočili na lep, vrátit část kupní ceny. Jde o podvod. McLaren F1 je vzácný jak...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům