Jak se automobilky starají o zaměstnance: žebřiny v BMW, diplomy ve Škodě

Bude to možná vypadat jako odborářský článek, ale začalo nás zajímat nejen to, jak vypadá nablýskaný svět finálních produktů (aut), ale i co skrývá za pozlátkem. Jak se firmy starají o své zaměstnance. Došli jsme k inspirativním poznatkům.

Představte si, že jste majitelem firmy. Jak byste naložili se zaměstnancem, který je ve vaší firmě už dvacet let? Máte dvě možnosti, tak se ukažte:

Možnost 1: Vyznamenat, povýšit, přidat plat. Odůvodnění: “Je loajální a zkušený, má co předat jiným.”

Možnost 2: Propustit. Odůvodnění: “Je vyčpělý. Co mohl, to již prokázal. A jestli to neprokázal za dvacet let, co s ním? Někdo mladý bude stát méně peněz.”

Je to stejné jako dilema: Přijmout mladého se zaujetím, ale bez praxe, nebo staršího se zkušeností, ale s rizikem únavy materiálu?

Zaujalo nás, jak se k matadorům i bažantům staví automobilky. Začneme u BMW:

V Bavorsku jako první dali najevo, že se chtějí starat o seniory mezi zaměstnanci. V rohu motorárny jsou žebřiny, u linky stoličky, na něž si lze během jednotvárné směny sednout a narovnat si záda. Betonovou podlahu, která nepruží, nahradila ve výrobní hale dřevěná a na ní ještě gumové koberce. Instalovaly se lupy, aby si pracovníci zbytečně nekazili oči, když čtou výrobní dokumentaci nebo třeba čárové kódy. V koutě je odhlučněná klidová místnost a vedle montážní haly fitcentrum. Zdravotní manažer radí zaměstnancům s odbouráním cukrovky či kouření. Firma ví, že postarat se o zaučené dělníky je levnější než si vychovávat nové a platit za jejich průběžné chyby. A jak to vypadá nahoře? Po jaké době jsou odejiti šéfové?

Srocení davu v pražské kanceláři. Cinkající talířky a tekoucí sliny. Generální ředitel BMW Group Česká republika Josef Reiter slaví výročí 20 let kariéry u značky BMW....

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům