Švýcaři prodali hodinky skoro za půl bilionu korun

Hodinářský trh globální krizi nevnímá. Tržby stouply v součtu o 7 procent a v růstu pokračují již třetí rok v řadě. Kolébka luxusních hodinek, Švýcarsko, vyexportovala v roce 2012 hodinky za 412 miliard Kč. Téměř polovina zájmu (47 %) o tzv. haute horlogerie, vysokou hodinařinu, přišla z nových trhů – Brazílie, Ruska, Indie, Číny, Singapuru, Thajska, Hongkongu a Tajwanu. Největší odběr luxusních hodinek má Čína, s 31% podílem na světovém trhu dvakrát převyšuje Spojené státy americké.

Lze očekávat, že růst potrvá i letos. Návštěvnost na první velké hodinářské akci, Salonu International de la Haute Horlogerie ve švýcarské Ženevě, stoupla o 10 %. Hodináři se shodují, že je to větší angažovaností celebrit. Fotbalista David Beckham je tváří manufaktury Breitling, herečka Cameron Diaz ambasadorkou TAG Heuer. Ovšem celebrity se s hodinkami ztotožňují až do té míry, že za ně platí. Zpěvačka Beyoncé od rappera Jaye-Z obdržela k narozeninám sběratelský model Hublot za 82 milionů Kč. Nepochybně prospělo, že značky Hermés, Dior a Chanel oživily své nápady a více přitáhly dámské zákaznice. Jinak je trh hodinek silně ovládán muži.

FirstClass.cz má k dispozici data všech špičkových značek haute horlogerie. Z nich vyplývá, že světovou jedničkou na trhu je Patek Philippe (na snímku nahoře) s 23% podílem na trhu. Následují Jaeger-LeCoultre (12,7 %), Vacheron Constantin (12,6 %), Audemars Piguet (9,2 %) a Breguet (7,7 %). Nejsou to stojaté vody. Patek Philippe si ve srovnání s rokem 2011 polepšil na tržbách o 10,2 %, Vacheron Constantin o 26 % a rekordmanem je Richard Mille s 61% nárůstem oproti 2011!

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům