Jediný privátně vlastněný Airbus A380 je nezvěstný. Odkoupil ho tiše výrobce?

Není větší dopravní letadlo než Airbus A380. Měří 73 x 80 metrů, přesto – zmizel. Aspoň stroj A380-841 sériového čísla MSN 002, imatrikulace F-WXXL, který patřil saúdskoarabskému princi Alwaleedu bin Talalovi, není momentálně dohledatelný. Kingdom Holding Company, řízená princem, oznámila, že ho prodala. Jenže o transakci nejsou žádné doklady. V registru se objevil pouze čekající přepis majitele z Kingdom Holding Company zpět na Airbus Industrie. To by ovšem znamenalo, že jediný privátně držený Airbus A380 nepřešel do dalších soukromých rukou, např. katarských, ani že ho neodkoupila žádná aerolinie, ale že si ho vzal zpátky Airbus.

Brokeři z trhu olétaných letadel postřehli informaci, že Alwaleedův dvoupodlažní stroj, stavěný běžně pro 853 osob, je na prodej za 500 milionů dolarů. Šlo zjevně o testovací signál, zda se někdo na tuto cenu chytne. Nechytil. Byla to cena mimo realitu, sečteme-li reálné náklady na pořízení nového stroje (319 milionů dolarů) a zakázkově upravený interiér pro řádově desítky osob (20–40 milionů dolarů). Je-li informace pravdivá, pak se Alwaleed mylně domníval, že by letadlo mohl výhodně zpeněžit jako sběratelskou raritu. Raritu možná, ale do muzea. Minimálně, pokud vůbec, vytěžovaný obr byl postaven 3. listopadu 2005, jako druhý vyrobený kus. Veškerá avionika je stará sedm let. Nikdo netuší, kolik motory nalétaly a zda jsou vůbec zalétané. Vždyť vnuk prvního saúdskoarabského vládce, krále Abdula-Azize Alsauda, si tryskáč objednal 12. listopadu 2007 s tím, že celá individualizace měla být hotova nejprve v průběhu roku 2010, po připomínkách v závěru roku 2012. Ani poté nebyl Alwaleed spokojen a vyžádal si předělávku. Musíme se ptát: Letěl vůbec ve stroji jedinou míli? Nebo objednaný stroj prostě nepřevzal = “prodal”?

Prodat Airbus A380 není jako zbavit se obnošeného svetru. Francouzský výrobce Airbus SAS do této chvíle vyrobil nebo registruje objednávky na 151 kusů tohoto typu. Ze všech byl jeden jediný určen pro privátního majitele: právě Alwaleedův. Jinak jsou veškeré registrace na aerolinie, s výjimkou kusů sériové číslo 37 a 53, které odebral doručovatel FedEx. “Na trhu je prostor pro 30 superjumb ve VIP úpravě,” tvrdí sice výkonný viceprezident Airbusu Francois Chazelle, ale prodejními čísly to nepotvrzuje. Po světě létá kolem 25 mamutích strojů, ale nejde o Airbusy, nýbrž o Boeingy, a to především...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům