3 (zdánlivě) šílené kroky, po kterých zbohatli tvůrci Facebooku

Proč se lidé tolik bojí podnikání? Proč zaměstnání považují za jistotu? Proč se raději vzdávají snů, než by se pokusili o realizaci? Dustin Moskovitz, 28letý spolutvůrce Facebooku, všechny bojácné instinkty člověka naopak využil k vybudování největší sociální sítě, v níž drží 6% podíl. Jsou to tři postupné kroky zdánlivou sebevraždou.

V červnu 2004, po dokončení druhého ročníku studií na Harvardu, dva dvacetiletí spolužáci a spolubydlící odjeli na prázdniny do Kalifornie. Neodpočívat, ale makat. Pronajali si domek coby kancelář. S nájemní smlouvou na 3 měsíce. Na univerzitu se již nevrátili. Zrodil se Facebook. Po 9 letech existence zajišťuje Moskovitzovi 12 miliard dolarů, Marku Zuckerbergovi, hlavní ikoně, 13,5 miliardy dolarů. Moskovitz v inspirativním rozhovoru popisuje nejen důvod raketového nástupu, ale i principy pokračující expanze, která by měla dlouhodobě ne sčítat, ale násobit jejich zisky.

1. Zavažte se investicí

Hned na úvod šokující krok. Ale logický. “Na úspěch potřebujete výborný nápad, kterému bezmezně věříte. To, zda mu věříte, nejlépe prokážete jasným závazkem, který jde mimo vaši osobu. My jsme s pomocí investora zaplatili 200 000 dolarů za doménu facebook.com. Tolik jsme věřili svému nápadu. Mohli jsme volit spoustu jiných názvů, ale o název jako takový vůbec nešlo. Šlo o podstatu, že se ocitneme okamžitě dvě stě tisíc v minusu. S Markem jsme si řekli: Teď máme sekeru a tři měsíce času na její splacení. Jestli peníze v tak šibeničním čase dokážeme vydělat zpátky, znamená to navíc, že jsme nalezli byznys s výhledem globálního úspěchu.”

Podle Moskovitze je to test, který prověří, do jaké míry si úspěch sami nalháváte. “Na Harvardu jsem studoval ekonomii a pochopil jsem, proč efektivní obchod stojí na úvěrech. Máte-li vrátit více, než jste si půjčili, nesmíte stát, natož se vzdát. Je to nejtvrdší motivace. Pak už v hlavě nikdy neobjevíte malomyslnost a porážku.”

Poznámka pod čarou: Donald Trump, ctitel multilevelového marketingu, považuje vstupní poplatky za geniální síto, oddělující okamžitě defétisty od ctižádostivých. “Hned víte, s kým máte čest. Šetříte čas jim i sobě. Jsou lidé bez víry v sebe, kteří předem vědí, že by neuspěli, aniž by to vůbec zkusili. Škoda, že takovou zástavu nelze požadovat po zaměstnancích. Rychle by se jim zvýšila produktivita práce.”

2. Hledejte lidi podle zápalu 

Moskovitz ani Zuckerberg neměli ve 20 letech zkušenosti ani představu, jak vést lidi. Nerozpoznali opravdovou kvalifikaci. Řídili se však jediným měřítkem: směrem cesty. “Neztráceli jsme čas ani s talentovanými a odborně vybavenými lidmi, kteří neměli zápal, nešli naší cestou. Každý člověk má totiž motivaci, ale někdo ji nemá v práci, nýbrž ve svých koníčkách, rodině. Takoví lidé nedají práci všechno, i když jim přidáte peníze. Nemá smysl je...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům