Nejlépe placená šéfka popisuje 5 typů uchazečů, které vyhazuje od pohovoru

Málokdy se nám podaří získat rozhovor, který by byl tak plastický. Přínosný pro oba břehy byznysu, zaměstnavatele i zaměstnance. Ať firmu vlastníte, či se ucházíte o důležitou pozici, jistě souhlasíte, že “byznys je o lidech. Úspěch byznysu je založen na správných lidech – aktivních a efektivních. Správné lidi vybírají manažeři.” Říká to 37letá Američanka Marissa Mayer, nejlépe placená manažerka světa, která si za 5 let může přijít na 100 milionů dolarů (o jejím příjmu více zde). Proč hovoří ona?

Sama uspěla u pohovoru, ačkoli byla v 6. měsíci těhotenství, “neperspektivní” a přicházela od konkurence. Nikdo nemohl tušit, jestli není jen trojským koněm.

Na pozici generální ředitelky Yahoo stihla od července 2012 do března 2013 porod, mateřskou dovolenou i zefektivnit americkou internetovou společnost tak, že její akcie – v době světové hospodářské recese – stouply o 47 procent. Jak?

Změnila nejen obchodní, ale i personální strategii. Osobně vedla pohovory jak se stávajícími zaměstnanci (zda jsou způsobilí zůstat), tak novými adepty. “Když se Yahoo ocitlo ve ztrátě, zbavilo se schopných lidí a místo nich si najalo neschopné, hlavně levné. Jako když v autě nemáte na benzin a do nádrže nalijete vodu,” říká Marissa Mayer. “Jenom snížit náklady není řešení. I levnější síla vám užírá peníze. Jediné řešení je ve zvýšení kvality práce. Matematika ale říká, že najmeme-li lidi s polovičatým přístupem k práci a zvýšíme-li jejich výkonnost dvojnásobně, jsme na tom stejně jako dřív. Proto nejsem příznivkyní najímání levnější pracovní síly a v krizi jsem učinila opak: Najala jsem ještě lepší lidi, ano, i dražší. Proděravělou loď nezachráníte tím, že najmete více vylévačů s kbelíky, ale opraváře děr. Šetřením ještě nikdo nezbohatl. Zbohatnout lze jedině investicemi, v tomto případě do lidí.”

Když Marissa Mayer v roce 1999 přišla do Googlu, byl výrazně menší než Yahoo. Po 13 letech už vydělával Google měsíčně málem tolik jako Yahoo ročně. Proč přeběhli uživatelé? Tato dáma prosadila, aby hlavní stránka Google byla “odporně” prázdná, jen logo a vyhledávací řádek. Nic víc. Trapně jednoduché… Právě za jednoduchost se platí (více popisuje Richard Branson zde). “Předpokladem úspěchu je efektivita, založená na co největším množství správných rozhodnutí v nejkratším čase. Doba je rychlá a vítězí první dojem. I u přijímacích pohovorů. V Yahoo jsem jich vedla již tolik, že vím, který uchazeč hned z první střely trefí cíl. Proto by stejně úspěšný byl iu jednání s obchodním partnerem,” zdůrazňuje Marissa Mayer. A koho vyhazuje? Formulovala 5 typů. A nejdříve základ, bez kterého by neměl na dveře ani klepat.

Základ, bez kterého ani neklepejte na dveře

1. Informace: Zjistěte si vše o pozadí firmy. Musíte detailně vědět, co přesně dělá, jaké postavení má na trhu, ale také co nejvíce o pozici, o kterou se ucházíte.

2. Myšlenky: Žádné nervy, ale klid. Víte, že jste ideální uchazeč na danou pozici. Sebevědomý, ne nafoukaný. Nespěcháte s odpovědí, vážíte slova, raději mluvíte pomaleji, ale méně slovy vystihnete více. Cokoli nechápete, ptáte se. Nerozumíte otázce? Žádáte upřesnění. Je lépe být “uvnitř rozhovoru” než jako trouba mimo. Otázky prokazují zájem. “Mám raději zvídavější lidi než nepřítomně tiché. Nejde o výslech, ale rozhovor,” zdůrazňuje Marissa Mayer. Na 5 typů uchazečů je alergická a místo návrhu smlouvy jim hned ukazuje dveře. Neopakujte tyto jejich chyby:

1. Špatná řeč těla

“Prvních 15 až 20 sekund rozhodne, jestli s uchazečem ztratím další čas. Nemluví ústa, mluví tělo. Mrtvolný stisk podané ruky jako od leklé ryby, to není osobnost. Zato sezení zpříma a rovně ukazuje soustředěnost. Kdo se hrbí, je líný. Založené ruce = nejistota. Posedávání jako na jehlách = vytáčky. Chci přímý oční kontakt, ne stydlivé rande. Má-li uchazeč reprezentovat firmu, musí zaujmout nejdřív mě.”

“Sebedůvěra umožňuje překřičet soupeře bez slov.” Christy Walton

MM varuje: Nechoďte pozdě. Nejste-li si jisti místem, podnikněte cvičnou cestu pár dní předem tak, abyste vyloučili jakékoli faux pas v den pohovoru. Na místo...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům