Zemřel muž, který zbohatl na zázračném čísle 99

V pondělí ve věku 80 let zemřel otec nápadu výprodejových obchodů “Vše za…”. Vlastní cestou přišel na totéž, co před ním Tomáš Baťa. Na kouzlo číslice 99. Na baťovské ceně zbohatl a ukázal, jaké maličkosti rozhodují o obchodním úspěchu.

“Dobrý obchod je ten, kde jsou spokojeni všichni zúčastnění.” Tomáš Baťa

Názvem řetězce 99 Cents Only Stores je řečeno vše. Dave Gold prodával vše za cenu 99 centů. “Táta měl tehdy, v roce 1982, obchůdek s delikatesami a potřeboval se zbavit ležákových vín, sýrů a šunek. Zkusil snížit cenu na 1,02 dolaru nebo 98 centů, ale nikdy neprodal. Jednou nasadil cenu 99 centů a vše vyprodal. Objevil v tom estetické číslo, působící na podvědomí,” vzpomíná jeho dcera Karen Schiffer.

Detail? Hloupost? Že to nemůže fungovat? Kdyby tomu tak bylo, nevznikl by za 31 let řetězec více než 300 obchodů a private quity skupina Ares Management by za značku nezaplatila 1,6 miliardy dolarů. Mohla si založit vlastní řetězec se stejným konceptem, ale jen 99 Cents Only Stores byly tzv. top-of-mind. Tedy první, co se vybaví průměrnému Američanovi při vyslovení “levný nákup”. Jak to Gold zvládl?

Jednoduše. Číslo 99 dostal do povědomí:

1) V den otevření zavedl 99 dárků pro prvních 99 zákazníků. Prvních 9 z nich si za 99 centů odneslo televizory. “Táta neinvestoval do plošné reklamy. Věřil ve word-of-mouth, ústně šířenou reklamu. Jeho veškerý počáteční náklad na reklamu tak činil 9 televizí,” usmívá se Karen. Aby Gold ctil číslici 99, dalším 90 nejrychlejším zákazníkům nabídl jiné limitované zboží za směšnou cenu. “Nejzajímavější bylo, že lidem se změnilo myšlení. Nezáleželo jim už na tom, CO kupují, ale ZA KOLIK. Všechno v ceně 99 centů považovali za výhodný nákup. A tak se vršil obrat.”

2)...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům