Rozdíl mezi Amerikou a Českem je v tom, že Amerika (někdy i drsně) podporuje podnikavost člověka, zatímco Česko se snaží zdůrazňovat výhody zaměstnání před podnikáním. Státní kasa u nás potřebuje jistotu příjmu ze zaměstnaneckých odvodů, zatímco živnostníci své zisky logicky raději vracejí do podnikání, než by je odevzdali státu. Někteří politici dokonce nazývají živnostníky parazity. Hm, budiž.
Amerika funguje jinak. Za podpory federální vlády tam vznikla soutěž Grow Your Own Business Challenge. V překladu “Výzva: Rozjeď svůj byznys”. Je určena pro děti do 12 let (u nás je něco podobného naprosté sci-fi, české děti v tomto věku musejí naopak se založenýma rukama za zády poslouchat učitele a opakovat).
(Více o škodlivém vlivu zpátečnických rodičů a školy hovořil mj. Mark Zuckerberg)
Jedenáctiletý Esai Prescod a desetiletá Clarissa Henry pocházejí z Washingtonu. Možná někoho jejich know-how pobaví, nicméně o jejich firmu “Win-Win Products” tu tolik nejde. Jde o podnikatelské myšlení, které v páté třídě základní školy mají rozvinutější než mnozí padesátníci. Dokazují, jak je jednoduché mít oči dokořán a následně zajímavě profitovat z nedostatků, které vadí lidem i životnímu prostředí.
“V tržnici jsme viděli, jak se neprodané ovoce večer vyhazuje do popelnic. Kvanta vitaminů končí v koši jen proto, že by se do rána, kdy se krámky znovu otevírají, ovoce úplně zkazilo. Mít tak technologii, která by umožnila kvalitu ovoce uchovat a prodávat jej i několik měsíců později. A pak nás napadlo kandovat, ovoce tím získá dlouhou dobu trvanlivosti. Tak jsme trhovce obcházeli. Byli moc rádi, že jim šetříme cestu k popelnicím, a ještě nám za to dávali drobné. Doma jsme zažehli vařič a za drobné nakoupili cukr. Vymysleli jsme tak i kandovaný zázvor,” říká Esai. Balíček kandovaného zázvoru...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům