Jak objektivně porovnat drahotu v pětihvězdičkových hotelech napříč světem? Každý hotel může mít jiné vybavení, prostředí, výhled, služby i gastronomiii. A přece existuje jeden společný jmenovatel, který je k dispozici v každém hotelu za relativně shodné výrobní náklady. Sendvič. Obyčejný sendvič s kuřecím, vajíčky a slaninou. Od jeho ceny se tedy odvozuje hotelový CSI, tzv. sendvičový index. Vychází ze 2 předpokladů:
1) Kuřata, vajíčka, slanina i bílé pečivo jsou celosvětově stejné. (Komisaři v žebříčku nevedou české hotely, jako by přišli na to, že v naší zemi se i s kuřecím dělají divy…
2) Při obdobných výrobních nákladech prodejní cena sendviče odráží cenovou úroveň hotelu/města. Index je totiž vytvořen tak, že se z každého státu vybere reprezentativní město a v něm se zprůměrují ceny sendvičů nabízených v pětihvězdičkových hotelech.
CSI se mění každoročně, a tak je zajímavé sledovat vývoj cen, tedy přístup hoteliérů v těchto městech. Část nestojí o nálepku předražených destinací, proto ceny průběžně snižuje. Část naopak ceny zvyšuje a vytváří tak dojem luxusního letoviska, vhodného pro náročnou klientelu. Souběžně hotely vyrábějí lákadla typu nejmasitějšího sendviče.
K pořadí 28 nejdražších států/měst. Jedničkou pro letošní rok je švýcarská Ženeva, a to proto, že od loňského roku slevnila své sendviče méně než Paříž, loňský “vítěz”. Následují tradičně drazí Skandinávci – metropole Norska, Švédska a Dánska. Až třináctý je New York a čtrnáctá Moskva, a to ještě oproti minulému roku zdražili.
V pořadí je název města,...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům