Přišlo mi 936 mailů v reakci na víkendový článek o MLM. Část pisatelů se svěřuje, proč působení v síťovém marketingu vzdala a prodělala. Je to zajímavé a smutné čtení. Ukazuje, proč má MLM špatné jméno. Na vině není systém, ale lidé. Ti, kteří slibují hory i s horákama a posléze jsou postiženi sklerózou, že vůbec něco slíbili.
“Přidej se k nám, jde to samo!” slibují jako Jezinky. “A když to náhodou nepůjde, já Ti samozřejmě pomůžu.” Když se přestane nebo ani nezačne dařit, prohlásí: “Tvůj neúspěch, Tvoje chyba.” Lež, pokrytectví, přetvářka. Multilevelový marketing totiž již ze své podstaty stojí na teamworku. Nikdy nevítězí a neprohrává jeden člověk. Pokaždé vítězí a prohrávají všichni. Pasivní příjem nevznikne bez práce lidí dole. A lidé dole nezačnou pracovat bez pomoci lidí shora. Od toho je odvozen provizní systém. Malý český lídr si však říká: Bližší košile než kabát. Vláká distributora do sítě, vyinkasuje provizi z jeho získání a nechá ho napospas. S nulovým příjmem.
V mailech, které jsem obdržel, se opakovaly 3 šokující ohlupovačky:
1. “Velká MLM firma je zárukou kariéry.”
Je-li velká, tradiční a dlouhodobě známá firma ohraničena teritoriem (stát), pravda je to jen z 50 %. Novému distributorovi se možná lépe prodává produkt, který je již dostatečně zřejmý, ale horší je budování vlastní sítě distributorů. Stále hůř se hledá nový uchazeč, který ještě o firmě neslyšel, nebyl kontaktován a již se nerozhodl.
2. “V začínající MLM firmě nemáte perspektivu.”
Opět naopak. Sice nemáte prošlapanou cestičku s produktem, který nikdo nezná, a musíte jej pracněji vysvětlovat klientům, na druhou stranu při budování sítě máte před sebou pole neorané. Jestliže vytrváte a společnost nezkrachuje, zůstanete jako jeden z prvních distributorů na vrcholu pyramidy, což je sen každého v MLM.
3. “Běžné firmy nemohou MLM firmám konkurovat.”
MLM model přímého prodeje stále častěji zavádějí i značky, které dosud prodávaly přes kamenné prodejny. Mají výhodu reklamně známého a často již úspěšného produktu a rozsáhlou databázi klientů. Pokud jim k dosavadním slevám z příštího nákupu nabídnou provizi z obratu přivedeného klienta, mají navrch. Představte si pivovar, který Vám vyplatí provizi z útraty přátel, které přivedete do restaurace.
Na MLM je nejcitlivější, že přesvědčit ke vstupu je nejsnazší osoby nám nejbližší. Přátele, příbuzné, rodinu. Je obzvlášť bolavé, když na nefungující spolupráci pak shoří vztah. V čem sponzoři, odpovědní za přivedeného člověka, nejvíce chybují? A kde jsou ti lídři s bílým americkým úsměvem, když se distributorům dole nedaří?
Toto je 6 nejčastějších důvodů, které pisatelé zmínili jako důvod své rezignace:
30 % případů: otrávenost z prvního neúspěchu a závěr: MLM není pro mě
“MLM je příležitostí pro člověka, který je příliš silný na to, aby byl zaměstnán, ale ještě není tak silný, aby podnikal. Má nízké sebevědomí a strach z představy, že musí opravdu a rychle uspět, protože jinak se mu jen navrší dluhy. Má pocit, že to nesvede, že ještě není dostatečný schopný. Přitom v MLM nemusíte být perfektní, abyste mohli začít. Ale musíte začít, abyste mohli být perfektní,” říkala Mary Kay Ash. Pokud nefunguje člověk, který distributora přivedl, takzvaný sponzor, je po hře. Počet lidí, kteří vzdali MLM v Česku, je vizitkou českých sponzorů a lídrů, ne systému. Ten je tak zjednodušený a univerzální, aby ho pochopil a uplatnil kdokoli. Dál je to už jen o vytrvalosti a vizi. Filozof Thomas V. Morris: “Nic není silnější než kombinace tvrdé dřiny směřované k cíli.” Když ale nemáte silné vedení, nýbrž jen slabou a alibistickou podporu, plavat se možná také naučíte, ale směrem ke dnu.
20 % případů: nevysvětlení vstupního poplatku
Na jedné straně bouráky a luxusní domy lídrů, na druhé straně chudí začátečníci, od nichž se vybírají mastné poplatky za cokoli. Dříve nebo později si to neúspěšný distributor spojí. A sám nabude dojmu, že MLM = letadlo. Tedy “účelově zřízená příspěvková organizace”, kde peníze plynou zespoda nahoru a o nic jiného nejde. Pokud navíc lídři o sítě nepečují, pak je těžké překousnout frustraci a negativitu, i když všichni dobře vědí, že “pozitivní věci se přihodí jen pozitivním lidem,” jak říkali už bratři Jochnickové, spoluzakladatelé Oriflame.
Některé firmy neumějí uspokojivě vysvětlit ani vstupní poplatek pro nového člena. Obvykle spočívá v povinném odběru zboží. Lidé mají o argument víc domnívat se, že jde o samospotřebitelské letadlo nebo pyramidové schéma, přitom pro úspěch každé firmy je přirozeně zásadní, aby se zákazník ztotožnil s produktem, poznal, co doporučuje, a mohl to předvést. “Musíte vložit srdce do obchodu a obchod do srdce,” vystihl někdejší šéf...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům