Když včera v německém Bádensko-Württenbersku zničehonic spadla teplota o 30 stupňů Celsia a dálnici zasypalo krupobití, říkal jsem si: “Že já jsem raději neletěl!” I když… máte-li štěstí na počasí, můžete kdekoli zastavit na jídlo, dát si to nejlepší v okolí. V letadle většinou nemáte volbu.
Průměrná aerolinka přepravuje pasažéra z bodu A do bodu B. Nadprůměrná aerolinka mu v mezidobí na palubě ještě poskytne servis hodný ceny letenky.
Ty průměrné se nám snaží namluvit, že je normální nás i při dlouhém letu odbýt bagetkou nebo croissantem. Ty soudnější se alespoň omluví s tím, že na palubě je omezený prostor pro přípravu hodnotnějšího pokrmu. Oba typy blednou ve světle sedmi přepravců, kteří dokazují, že i v letadle se dá podávat jídlo na úrovni dobré restaurace. Možná ne každý cestující je s výsledkem spokojen, ale oceňujeme už snahu a investici do času zvučnějších šéfkuchařů, kteří se moří s nelehkým úkolem – vyrovnat se s odlišným vnímáním chuti ve vyšších letových hladinách.
A koho aktuálně oceňujeme?
České aerolinie
Jakkoli máme výhrady vůči molochu, který pomalu reaguje na trendy, tentokrát zaslouží pochvalu. ČSA využívají Marka Fichtnera, šéfkuchaře hotelu Kempinski Hybernská Prague, pro snídaňová menu v cestovní třídě Business Class na letech mj. do Švédska, Švýcarska, Španělska, Itálie, Estonska, Lotyšska a Maroka. Nyní Fichtner vaří i pro Airbus A330-300 do jihokorejského Soulu s tím, že jeho menu, nahrazující dosavadní směsku západní, japonské, čínské a korejské kuchyně, je nabízeno i v ekonomické třídě! Takto hýčkat nejméně platící pasažéry je unikát.
Lufthansa
Němci jsou akurátní. Žádný průměr, pouze to nejlepší – říkají. A také jsou patrioti. Proto na dlouhé lety z Německa navařil od tohoto léta Joachim Wissler, držitel tří hvězd Michelin. “Kuchař kuchařů” podle německých kolegů má skvělou pěnu ze zeleného hrášku s mozzarellou a tomato-bazalkovou omáčkou. Na říjen a listopad německá aerolinka povolala francouzského kuchaře Marka Haeberlina z alsaské restaurace L’Auberge de l’Ill. Němci ho nepovažují za cizince – Alsasko od franko-pruské války patřilo Německu. Francii bylo vráceno po první světové válce.
Air France
Tak jako ČSA sází francouzská národní aerolinka na domácí jména. Na rozdíl od ČSA je ale střídá, a to každých 8 měsíců. S ohledem...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům