Proč pro Baťu byli ochotni zaměstnanci div položit život a pro jiné zaměstnavatele nehnou prstem navíc? Proč některá místa lidé neopustí ani za zlaté sele a z jiných odejdou i pro nižší plat? Proč distributoři v multilevelovém marketingu pracují do úmoru jen pod některými lídry, ačkoli pod všemi platí “nepracuješ = nevyděláváš”?
Odpověď má 9 písmen. Loajalita. Jak se buduje?
Člověk má přirozený reflex oplácet chování druhých. Protistrana je pro něj zrcadlo. Investujete-li do jiných, investují oni do Vás. Investujete-li peníze, oni investují čas, know-how, práci. Chováte-li se k nim jako ke zvěři, probudíte v nich zvířecí pudy.
Madame C. J. Walker (1867 – 1919) by nikdo nevyčítal, kdyby se k lidem chovala nenávistně. Narodila se potomkům otroků. Byla bita, zneužívána. Rodiče zemřeli na choleru, v 17 letech byla matkou, ve 20 letech vdovou. Přesto se rozhodla lidem neškodit, ale pomáhat. Z nasbíraných bylinek rozjela kosmetickou firmu, ale první americkou milionářku v historii se stala až poté, co přestala sčítat a začala násobit. Dalším sužovaným ženám tehdy, zkraje 20. století, dala svůj čas, produkt i životní příležitost a vznikl první ženský MLM, jediný do vzniku Mary Kay. “Je krátkozraké vytvořit si pohodlí jen pro sebe. Co si sami chcete utratit, to si dříve či později sami budete muset vydělat. Sdílela jsem svůj zisk a distributorky na oplátku svůj čas.”
“Raději budu mít 1 procento z úsilí stovky lidí, než abych musel vydávat 100 procent svého úsilí.” J. Paul Getty
Milton Hershey (1857 – 1945) byl odmalička tak vytížen prací na rodinné farmě v Pennsylvánii, že školní docházku ukončil ve 4. třídě. Nenaučil se mnoho, ale za jedno své škole později zaslal 50 milionů dolarů. Naučila ho, že se vyplatí pomáhat druhým. Zatímco dnešní školství bohužel mnohdy staví na egoismu a vychovává sólové hráče, pro které existuje jediný zájem – Já –, pro Hersheye bylo přirozené postarat se o dělníky ještě lépe než Henry Ford nebo Tomáš Baťa. Ale postupně:
Jako malý po večerech pomáhal i sousedům a za to pochycoval inspirace kolem výroby sladkostí, jež dostal za odměnu. Ve svých 29 letech našel odvahu založit Lancaster Caramel Company, recept na skvělý karamel namíchal jako kompromis nabytých znalostí. O 14 let později ho vyplatil bohatý továrník s tím, že v karamelu už nebude podnikat. Hershey tedy postavil továrnu na čokoládu. Recept pochytil od Henryho Nestlé. Od roku 1903 vyráběl mléčnou, od roku 1908 mandlovou a od roku 1925 arašídovou. Nedokázal to sám. Dokázal to díky lidem, o které pečoval.
“Dejte lidem kvalitu. To je nejlepší reklama, jakou můžete mít. Abyste měli kvalitní zboží, musíte mít i kvalitní personál. Ten vzniká jednoduše: Dejte lidem kvalitní život.” Milton Hershey
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům