Jak dát zaměstnancům důvod, aby za vás kopali

Včerejší článek o talentové akvizici svérázné, ale úspěšné generální ředitelky internetové společnosti Yahoo Marissy Mayer vyvolal zajímavou diskusi našich čtenářů a předplatitelů nad otázkou, jak by se měl zachovat majitel/šéf ztrátové firmy, kterou tíží vyšší náklady než příjmy, když by firmu chtěl vyvést z krize.

Zjednodušené možnosti byly:

a) propustit drahé odborníky a najmout levné neodborníky
b) propustit levné neodborníky a najmout drahé odborníky

Což lze také přeformulovat jako:

a) snížit náklady pod úroveň příjmů
b) kvalitnější silou se snažit přetočit příjmy nad úroveň nákladů

Předně, paušální řešení, které by fungovalo vždy a všude, neexistuje. Záleží na konkrétním případě. Máme-li ale paušalizovat, je správná odpověď někde mezi.

Pouze ořezávat náklady znamená přizpůsobovat se krizi. Podléhat jí. Snižovat její dopady. Šetřením ještě nikdo nevyrostl. Nejkrásněji to vyjadřuje legendární citát:

“V podnikání nemůžete čekat, až bouřka přejde, je nutné naučit se tančit v dešti.” Steve Jobs

Znamenalo by to, že a) je špatně. A opravdu – tak jako u začínající firmy prosperita stoupá s růstem kvality. Na druhou stranu odborník není všespásný. Je-li si vědom ceny svého know-how, může firmu vydírat a její růst/záchranu si brát jako rukojmí. Mnozí podnikatelé mají s těmito odborníky tak časté zkušenosti, že raději preferují tzv. carte blanche zaměstnance, bližší variantě a). Ti ale nejsou variantou a).

Většina zkušených podnikatelů by tedy formulovala správnou odpověď takto: Dát zaměstnancům důvod, proč by měli firmu vyvést z krize.

Možná se podivíte: Zaměstnanec přece MÁ důvod. Potřebuje krávu dojit. Zemře-li kráva, už ji nepodojí. Tato premisa je platná jen částečně, může totiž kdykoli přejít na jinou farmu a najít si novou krávu. Na konkrétní krávě přece nezáleží, peníze jsou od každého zaměstnavatele stejné. Jenže krávě záleží na tom, zda přežije.

Preferovat tedy při volbě zaměstnance spíše cenu, nebo kvalitu?

“Úspěch je vždy podložen kvalitou a nikdy cenou. Špatnou kvalitu si lidé pamatují dlouho poté, co zapomněli na nízkou cenu.” Charles Rolls

Pokud ve firmě již působí odborníci a ona je přesto v problémech, odborníci zřejmě nefungují. Měli by tedy odejít. Anebo dostat důvod, proč začít pracovat – viz dále.

Nyní se dostáváme k nejoblíbenějšímu řešení, carte...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům