“Zaměstnání mi nedávalo NIC. Divím se lidem, kteří jsou v zaměstnání nespokojeni i nezaplaceni, mají dobrý nápad a nezkusí ho,” říká 28letá multimilionářka, která s odstupem času děkuje zaměstnavateli za mrzký plat. Díky němu nemusela váhat.
Začala podnikat a po šesti letech má investiční jmění v přepočtu 5 miliard Kč.
Sophia Amoruso ve 22 letech pracovala na studijním oddělení. Zpracovávala ID karty studentů, sama přitom univerzitu nedokončila. Měla pracovní dobu 3 hodiny denně, 13 dolarů na hodinu. A přitom byla milovnicí módy, a to luxusních značek. “Bylo to utrpení. Listovala jsem novými kolekcemi v módních časopisech a chodila do výprodejů. Neměla jsem jinou možnost, a pak jsem ještě od kolegyní, znalých sezonních trendů, slýchala posměšky: “Jé, Ty jsi jak z loňska nebo předloňska.” Pak jsem objevila vintage módu, historické kousky známých značek, třeba z 80. let, které byly za pár dolarů.” Tím, že si jich mohla dovolit koupit více, přebývaly jí. A v roce 2007 se rozhodla zbavit jednoho starého kusu. Bylo jí líto ho vyhodit. A tak ho umístila na eBay. Nikoli pouhou fotografii produktu, ale snímek sebe sama v doporučené kombinaci s moderním oděvem. “Byl to top od Chanelu, koupený za 8 dolarů. A vydražil se za 1000!” Nešlo o unikátní kousek. I na eBay jich toho dne bylo více za směšnou cenu. Ale nikomu nedošlo, jak skvěle se dá zkombinovat.
Zkusila to znovu. Nafotila se s krvavě rudou rtěnkou, v trenčkotu až na podlahu, pak v rockovém tričku ze 70. let. Uzpůsobila účes, potrhané džíny. Týdně prodala 25 vintage položek s extrémním ziskem. Pochopila, že poklad je v její hlavě, ne v produktech. Měla schopnost vhodný vintage kus, který by jinak skončil v popelnici, spárovat s moderním doplňkem, který by časem také skončil v koši. Výsledkem byl originální outfit. “Nejvíce času jsem trávila stylingem a fotografováním, někdy i doupravováním vintage oděvů,” říká Sophia, která měla tolik nepřátel a závistivců, až jí muselo dojít, že jde po správné cestě. A tak se rozhodla pro logický krok.
Pro vlastní značku a web. Vznikla Nasty Gal. V překladu Zlobivá holka. Amoruso se inspirovala stejnojmenným albem funkové zpěvačky Betty Davis z roku 1975. Ale první web musela nazvat shopnastygal.com. Doména nastygal.com totiž byla obsazena jinými “zlobivými holkami” – pornem. “Můj cíl byl tuto doménu koupit.”
Aby rozšířila okruh zákaznic a obrat, využila sociální sítě. Nevytvářela na nich hned prodejní kanály, ale nejprve nezávislé módní poradenství. Na Facebooku získala 620 000 stoupenkyní, na Instagramu 600 000 a na MySpace 60 000. Poté začala odkazovat na své zboží, tedy svůj...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům