Proč komplikátoři prohrávají

Proč se lidé bojí prohry, když výhra je stejně pravděpodobná? Proč si i ti, kdo se našprtali na zkoušku, přestávají věřit, jako by jejich sebevědomí unikalo píchlou duší? Proč si pořád myslíme, že jsme spíše horší než druzí? Jedna ze Čtyř dohod Miguela Ruize říká: Nevytvářej si žádné domněnky. Chybí jen dodatek: o sobě.

“Váš majetek roste nebo klesá s tím, jak velcí jste vy sami.” T. Harv Eker

Goh Cheng Liang je nový singapurský miliardář. Jméno není známé. Žije v ústraní, jediný rozhovor poskytl roku 1997. Vidět jsou jeho peníze – postavil nemocnici Mt. Elizabeth nebo nákupní centrum Liang Court na Clarke Quay. Především ale nikdy neviděl školu zevnitř. Narodil se v jednopokojové špeluňce, kde museli vyžít jeho rodině a tři sourozenci. Nedostal jiné vzdělání než to od života. Přesto dosáhl na investiční majetek 2,1 miliardy dolarů. Letos dostal nabídku na 751 milionů dolarů za 30% obchodní podíl v jedné ze svých společností (Nippon) – a odmítl. Život ho totiž naučil, že “ovci, kterou prodáte nebo zaříznete, už nikdy znovu neostříháte”. Je to kluk z ulice. Díky tomu měl všechny přednosti i handicapy k tomu, aby uspěl.

Už jako 6letý chlapec tehdy, ve 30. letech, prodával rybářské sítě a vypomáhal v železářství. Vlastně je jedno, s čím pracoval, naučil se obchodním dovednostem. Proto neměl problém v roce 1949, když odcházela britská armáda a zbavovala se válečné veteše, jako 21letý zaklepat a odkoupit výhodně hromady barelů s barvou. “Na rozdílu v nákupní a prodejní ceně jsem vydělal. Současně jsem si vybudoval klientelu a vytušil, že v barvách může být potenciál. Pořídil jsem si tedy čínského průvodce chemikáliemi a začal jsem míchat rozpouštědla a jiné látky, abych vyplnil portfolio produktů.” Tak vznikl Pigeon, v překladu Holub. Jeho vlastní barvy-laky.

Proč se nebál prohry? Proč nic nekomplikoval? Jak to, že uvažoval jednoduše?

Jakmile přišla Korejská válka a zákaz dovozu, sečetl si 1+1, pochopil příležitost a soustředil se na domácí trh. Obsáhl ho. Po uvolnění bariéry byl tak drzý, že nabídl partnerství největšímu japonskému konkurentovi Nippon Paint of Japan. “Jinak se na trh nedostanete!” upozornil. Nemohli namítat. Vznikl zcela nový subjekt, Nipsea Management Group. Goh Cheng Liang si...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům