Bezos zvažuje obchod s nápady. Investoři nakoupí malé podíly ve start-upech online

Když jsme třináctého nejbohatšího muže světa Jeffa Bezose, majitel největšího internetového obchodu, zpovídali do nového vydání časopisu FC, padla otázka:

Kdybyste dnes seděl v autě jedoucím z New Yorku do Seattlu, jaký nápad byste změnil v obchodní plán, když by to už nemohl být Amazon a neměl byste ani floka v kapse? 

Devětačtyřicetiletý Bezos se usmál: “V obchodní plán bych proměnil tuto otázku.”

Co tím myslel? Největší internetový obchod nápadů. Tak jako knihy byste mohli do košíku sbírat nabízené podnikatelské záměry. Ne abyste je kupovali. Ale abyste je podpořili. Úměrně výši finanční injekce byste v nich obdrželi obchodní podíl, tedy i pozdější percentuální výnos a pasivní příjem. “Problém je, že svět je plný chytrých nemajetných a bohatých nenápaditých. Nemajetní často hledají jednoho bohatého, ale málokterý spasitel vsází velkou sumu na jednoho koně. A kdyby autor nápadu měl obcházet více drobných investorů, neměl by čas na zdokonalování start-upu. Internet je dobrá platforma pro majetkový vstup do jakéhokoli dobrého nápadu.”

V Česku už takové portály jsou, ale jde o čisté dotování. Mecenáš většinou získá upomínkou jen předmět, jehož výrobu pomohl rozjet. Nic víc. Netvoří se byznys. To je špatně. Takové obdoby humanitárních účtů degradují samotné autory, kteří si často zaslouží více než visačku prosebníčka. Jsou chytří, jen (zatím) bez peněz.

Přitom obchod s nápady má smysl. Například dva Američané ve...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům