2) SWOT
Ještě před spuštěním e-shopu je dobré provést SWOT analýzu. Zohledňuje a hodnotí jednotlivé faktory působící na správný chod internetového obchodu, a to z hlediska jejich původu (vnější × vnitřní, tj. zda mohou přijít zvenku nebo si je vytváříme sami) či jejich přínosu × škodlivosti. SWOT je anglická zkratka:
Strengths (silné stránky) – vnitřní faktory, které nám mohou v konkurenčním boji pomoci; například nižší cena, vyšší kvalita produktů, zdařilá komunikace se zákazníkem, čili filozofie, jakou se chceme ubírat, plán našich předností,
Weaknesses (slabé stránky) – vnitřní faktory, které nás mohou v souboji s konkurencí znevýhodňovat; například úzký výběr zboží, neznámá značka,
Opportunities (příležitosti) – vnější faktory, jež nám mohou v konkurenčním boji pomoci; například investiční partner, plánovaná expanze do zahraničí,
Threats (ohrožení) – vnější faktory, které náš úspěch mohou ohrožovat; například nezkušený personál, silná konkurence.
Důležité: Buďte realističtí a při analýze k sobě naprosto upřímní. Analýzu nebudete nikomu předkládat, obelžete-li sebe, obelžete svou budoucnost. Sebekriticky zhodnoťte svou činnost a nemalujte si na růžovo faktory, které by Vás mohly ohrožovat. Naopak se všechna negativa snažte zredukovat na minimum a buďte neustále připraveni na další hrozby, které mohou přijít.
Tip: Pro lepší přehlednost vytvořte i SWOT analýzy konkurentů. Pomohou Vám se v prostředí lépe zorientovat. Inspirujte se u úspěšnějších kolegů i se pokuste předejít chybám, které dělají méně úspěšní. Mějte ale na paměti, že ne vše, co funguje jinde, musí fungovat i ve Vašem e-shopu. Pečlivě zvažte, zda se to hodí pro Váš byznys. I když něco vypadá na pohled hezky, neznáte okolnosti, které vedly k zavedení, ani zda to vůbec přineslo kýžený...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům