Proč není nutné být první, abyste vyhráli

Všichni jmenovaní pánové uspěli s produkty, které nebyly první na trhu.

Podnikání totiž není sport, kde vítězem je ten, kdo první protne cílovou pásku. V podnikání žádná cílová páska není. Závod nikdy nekončí. Kdykoli se může najít nový soupeř. A už vůbec to nejsou šachy, aby první tah přinášel výhodu. Právě naopak. Není nic těžšího než uvést nový produkt. Učit klienta nejen to, proč chtít právě Váš produkt, ale také proč vůbec chtít jakýkoli nový produkt. Snazší je vstoupit na již prověřený trh a pouze vychytat mouchy konkurence.

Mimochodem, říká Vám něco AltaVista nebo Looksmart? Byly to internetové vyhledávače, mnohem starší než Google. Jenže pak dva studenti Sergej Brin a Larry Page dali hlavy dohromady, takže nealtavistujeme, ale googlujeme.

Ostatně, slyšeli jste o books.com? První internetové knihkupectví založili v roce 1992. To se ještě Bezos houpal v čalouněném křesle na Wall Street! Jednou takhle četl o tom, že Books.com má 500 000 návštěvníků měsíčně. Dal výpověď a vytvořil Amazon. Dnes má tisíckrát víc uživatelů: 500 000 000!

První MP3 přehrávač vynalezli Creative Lab. Steve Jobs pochopil, že není nutné být první (v jeho případě ani druhý nebo třetí), aby vyhrál. “Stačí” být nejlepší. Vymazlil iPod. A kolik procent lidí dnes zná Apple a Creative Lab?

Stačí být nejlepší… smějete se té větě? Přitom je tak logická. Budu-li znát všechny přednosti i slabiny svých konkurentů, protože již vyšli s kůží na trh, mám jedinečnou příležitost předčit je. Být lepší. Nejlepší. Příklad? Mezi lety 2005 a 2008 byl MySpace nejužívanější sociální sítí světa. No...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům