Měli jste někdy nápad a než jste se rozhoupali, uskutečnil ho někdo jiný?
Nadáváte na smůlu, hořknete závistí a zaříkáváte se, že už nikdy nic vymýšlet raději nebudete?
Dovolte otázku: A proč to, co jste plánovali, nezkusíte? Opravdu si myslíte, že být první znamená být nedostižný? Že kdokoli další nemůže být lepší než originál? Pak zřejmě neznáte příběh Facebooku ani Googlu. Z Dubaje Vám ale povím příběh ještě názornější, protože se týká nás všech, co jsme kdy jeli pražským metrem.
Pražské metro vyjelo poprvé v roce 1974. Tam, kde stojí dnešní Dubaj, byla tehdy převážně poušť. Na Araby jsme mohli dělat dlouhý nos. Jenže čtyřicet let poté stojí nejen současná Dubaj, ale v ní jezdí metro až na letiště. My jsme se k letišti za čtyřicet let ještě neprokopali…
Nepleťme si tedy pojmy. Kdo je první, je lídr, ne vítěz. Pokud lídr neinovuje, svůj náskok promarní. Praze je dnes k ničemu, že měla metro dřív, když zakrněla v 70. letech. Dubaj ho vybudovala později, má ho tedy modernější. Kdo se směje naposledy, ten se směje nejlépe. Čemu se diví Arabové u nás?
1) České metro je i ve 3. tisíciletí řízené řidičem, takže nelze vyloučit nehodu vinou lidského faktoru.
2) Má otevřené kolejiště, takže může kdokoli skokem či pádem pod soupravu přijít o život.
3) Má víceméně “dobrovolné” vstupné. Jízdenku platí ten, kdo, jak se bohužel říká, nechce nebo nemůže utéct revizorovi.
4) Do přepravního prostoru mají volný přístup jedinci, kteří tam spí, fetují, obtěžují a kradou, nota bene aby měli zaplacenou jízdenku. Nám to už připadá normální. Cizinci si ale musejí připadat jako na divokém východě. Jak to vypadá v Dubaji, která za námi zaostala o 35 let?
Dubajské metro nemá jediného řidiče ani revizora. Soupravu řídí elektronika, takže vlaky jezdí synchronizovaně, přesně a bezpečně. Muž za sklem je turista, který si fotí působivý příjezd do stanice.
Automatizované metro totiž vjíždí do skleněného hranolu s posuvnými dveřmi, které se nastupujícím otevřou až ve chvíli, kdy vlak zastaví a otevře dveře....
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům