Z Prahy do Kapského města je to vzduchem 9300 kilometrů. Nový Falcon 8X by to měl dát bez mezipřistání. A to tam, či zpět – bez ohledu na protivítr. S největší kabinou, jakou kdy nějaký Falcon měl, a velkými okny bude stát 40 milionů eur, tedy v přepočtu 1,097 miliardy Kč. Zaujme české letce?
Kdo chce létat bez ohledu na letové řády a fronty u odbavení, cestuje nikoli linkou, ale buď business jetem (pronajatým), nebo svým vlastním privátním tryskáčem. Business/private jety jsou menší než linkové megastroje, o to jednodušší je manipulace s nimi a přistávání či vzlétání na letištích, kde se pořízkové aerolinií vůbec pohybovat nemohou. Na hory až ke sjezdovce? Na pláž až ke golfovému hřišti? Do menších měst, kam velké aerolinie vůbec nelétají? Ideální létání. Proto soukromé letouny přitahují takovou pozornost.
Francouzský výrobce Dassault Aviation, který již přijímá první objednávky, odtajnil svou svátost, kterou ukrýval pod kódovým označením M1000. Není divu, přece jen půjde o přímého konkurenta modelu G550 amerického Gulfstreamu a Global 6000 kanadského Bombardieru. Už ale víme víc.
Celkem tři motory ponesou trup s neobvykle velkou, 13metrovou kabinou, kde najde místo standardně 8 pasažérů a 3 členové posádky. Výhled bude přes 32 velkých oken a díky výšce kabiny 188 cm bude mít tento jet také regulérní sprchu. Nový majitel si může vybrat z 30 rozložení interiéru, vážit může rozmístění křesel, stolku, pohovky i pozicování toalety a koupelny.
Pozoruhodný bude dolet Falconu 8X, přibližně 12 000 kilometrů. To znamená nonstop cestu mezi New Yorkem a Tel Avivem, Los Angeles a Pekingem, Paříží a Singapurem nebo Londýnem a Sao Paulem, tedy tratěmi, které doposud žádným Falconem nebylo možné přímo spojit. Pokaždé se musel ztrácet čas i peníze mezipřistáváním na jiném letišti a dotankováváním.
Pro cestující z Prahy bude náhle bez mezipřistání možný přímý let kamkoli do vyspělé Asie (včetně Bangkoku a Tokia), Indického oceánu (Seychely, Maledivy, Mauricius), Afriky, Karibiku, v Jižní Americe bude na hraně Buenos Aires v Argentině (záleží na větru), ale do Austrálie nebo...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům