“Vítejte na palubě letadla Emirates. Pohodlně se usaďte a vychutnejte si naši nabídku filmů.”
Ruce si zamnuli všichni. Kromě těch, co téměř/vůbec nevidí. K čemu jim je i ta největší obrazovka a nabídka 400 filmů?
Mnohokrát jsem měl k Emirates výhrady. Ale tady smekám. Aerolinka vlastněná dubajskou vládou, která denně létá i z Prahy, si totiž poradila.
Handicapovaní jsou malý trh, mávají rukou mnozí podnikatelé. Mno, budu oponovat. Tak málo jich není, tvoří asi 10 % populace. Ale budiž, je to menšina a myslet při podnikání na znevýhodněné tedy může vypadat jako zbytečné vynakládání peněz. Jenže, jak lichý je tento přístup! Standardní služba doplněná o příslužbu pro postižené může znamenat obchodně body navíc a upozornit na zdravé myšlení firmy. Čerstvý příklad: právě Emirates.
Nespokojily se s tím, že deset let po sobě vyhrály SKYTRAX World Airline Awards za nejlepší zábavní systém na palubě. Trápilo je, co v letadle nabídnout přibližně 1,5 procentu populace – zrakově těžce postiženým. Není to tak málo. Má-li Boeing létající mezi Prahou a Dubají kapacitu 364 míst, může být na palubě statisticky vzato 5 zrakově postižených. Divíte se, co s tím? Jak by ti, kdo prakticky nevidí, si mohli vychutnat standardní filmy?
Ale pro šejky neexistují překážky. Přicházejí s příslužbou Audio Description, kterou začínají jít vyspělá kina a televize ve světě. V zásadě jde o hlasový komentář, který vysvětluje dění na scéně během pauz v dialogu. Film tedy běží v normálním tempu a jen tehdy, kdy se nemluví, vypravěč glosuje pohyb postav a stav prostředí. I když tedy “divák” pouze slyší, může si poměrně přesně představit zápletky i v naprosto němých scénách. Vezmeme-li to jeho úhlem vnímání, v jeho hlavě se tak odvíjí unikátní film s...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům