Většina lidí s dobrými nápady končí před prahem obchodu. Mají něco, co by mohlo mít komerční potenciál, ale nevědí, jak to prodat. Vás nenapadlo jít nabízet své chipsy do krámu?
“A co bych tím získal? I kdybych nákupčího v supermarketu přesvědčil, dá to do regálu a lidé si to nekoupí, protože nevědí, co to je. Šel jsem na tržiště, abych každému osobně vysvětlil, proč by to měl zkusit. Vyprávěl jsem svůj příběh. Doporučoval jsem s čistým svědomím to, co mi opravdu pomohlo. Co by o mém produktu asi tak řekla obtloustlá pokladní v supermarketu?”
Takže doporučujete začít na farmářských trzích?
“Jednoznačně doporučuji každou formu, při které máte okamžitou zpětnou vazbu. Pro mě byli zákazníci nejlepší inspirací. Ptali se na jiné příchutě, které by mě jinak nenapadly, tím mě postupně přivedli k sedmnácti druhům chipsů. Čím více jsem je zastavoval, tím více můj byznys rostl. Vnukli mi přidat další produkty, až jsem měl na tržišti největší stánek. Odtud byl jen krok k distribuci do specializovaných kamenných obchodů, ať byly moje, nebo cizí. Lidé už o chipsech věděli.”
Myslíte, že hrálo roli to, že podnikáte v Americe?
“Farmářské trhy jsem viděl všude po světě. Začít na nich může každý. Amerika má výhodu snad jen v tom, že tu obezitu řeší opravdu hodně lidí. Ale nevěřím, že to v Evropě bude jiné. Každý chce žít zdravě, každý hledá pro své děti to nejvýživnější, a ženy od 22 do 33 let, které tvoří moji hlavní cílovou skupinu, existují po celém světě.”
V čem nejvíce se změnil Váš život od vyhazovu?
“Na začátku v časovém rozložení. Oproti zaměstnání jsem totiž pracoval čtrnáct hodin denně sedm dní v týdnu. Nicméně neměl jsem s tím žádný problém, protože kdykoli děláte se zapálením, není to práce. Tím se začal měnit způsob, kterým jsem přemýšlel. Například mi nedělalo problém najmout lidi lepší, než jsem byl sám. To bych se v zaměstnání bál, aby mě nepřipravili o obživu. Ale v podnikání je to naopak, lepší lidé Vám pomáhá rozvíjet firmu. Změnil jsem také přístup k penězům. Dříve bych za peníze udělal cokoli. Nyní, i když se ozývali investoři, jsem je odmítal a vážil na lékárnických vahách, kdo opravdu chce přinést přidanou hodnotu do mé firmy a kdo jen chce na mně parazitovat, tak jak to dělal zaměstnavatel. A obecně jsem...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům