Nové letadlo za 67 milionů: Proč o něm boháče donutil přemýšlet Ivo Rittig?

O bohatých lidech se říká, že rozhazují peníze. Říkají to nejčastěji ti, kteří opravdu bohaté neznají. Opravdu bohatí obracejí téměř každou korunu – nejen tehdy, když mají přidat svým zaměstnancům, ale i když si nakupují radosti pro sebe. Například soukromé letadlo.

Soukromé letadlo šetří čas, o tom není pochyb. Může spojit dvě letiště, mezi nimiž nelétá žádná přímá komerční linka. Letíte, kdy chcete, a někdy dokonce levněji než běžnou linkou (srovnávali jsme v tištěném magazínu FC). Na druhou stranu soukromé letadlo, pokud ho nepronajímáte v mezidobí, kdy ho sami nevyužíváte, nevydělává žádné nové peníze. A tak podnikatelé velmi zvažují, jaký model koupit, aby zbytečně neplatili moc.

Rittig přinesl trend

25 let po nástupu kapitalismu počet soukromých letadel bázovaných v Česku a na Slovensku přesáhl padesát exemplářů (konkrétně 51). Loni přibyl jeden Phenom 300. Je vidět, že bohatým Čechům se 1) daří a 2) dochází jim přednost vlastního letadla. Ovšem nevyhazují moc. Více než polovina letadel, 28 kusů, spadá do třídy lehkých tryskáčů, využívaných jen na krátké přelety po Evropě (za obchodem, na dovolenou s rodinou). Mezi Čechy, kteří zajímavě přenastavují trendy, je Ivo Rittig. K soudním stáním do Prahy létal z Monaka ojedinělým Nextantem 400XT, který registroval jako první v Evropě. Všechny, kdo uvažují o vlastním letadle i budgetovém řešení, by nyní mohla oslovit alternativa: Poprvé totiž vzlétl Nextant G90XT. Uvidíme to i na videu.

Proč právě mutant zaujal Rittiga

Nextant je vlastně mutant. Ačkoli katalog Aircraft Bluebook jej považuje za nový typ letadla, pod novým pláštěm je jen modernizovaná kostra starého letadla. V Rittigově případě patnáct let starého Hawkeru Beechjet 400A. Objednán byl již v roce 1998 pod registračním číslem N898TA, postaven výrobcem Hawker Beechcraft v roce 2000 a následně provozován firmami Flight Options a Raytheon Travel Air až do roku 2010, kdy olétaný tryskáč převlékli v Clevelandu v Ohiu do kostýmu jménem Nextant 400XT.

Rittig koupil Nextant jako šestnáctý muž na světě. V Česku byl vysmíván, že se při objemu svého majetku chová jako proletář a nakupuje letadla v secondhandu. Posměváčkům sklaplo ve chvíli, kdy se zjistilo, že…

V cestovní rychlosti na delší vzdálenosti Rittigův Nextant 400XT překonává i Cessny Citation CJ3 a CJ4, které stojí o 5 milionů dolarů víc.

V maximální rychlosti si podává i vychvalovaný Phenom 300, který je dvakrát tak dražší.

Všechna uvedená letadla poráží v doletu. LearJet 40XR, který stojí třikrát více než Nextant 400XT, končí ve třech čtvrtinách jeho doletu.

A při tom všem je Nextant nejekonomičtější v provozu. Jeho náklady na jednu míli činí 1,91 dolaru, Phenom 300 je na hodnotě 1,98 dolaru a zmíněné Cessny se nedostanou pod 2,50 dolaru na...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům