Do Česka směřuje unikátní letoun. Learjet 75 kanadského výrobce Bombardier. Příští týden by měl být na Terminálu 3 (privátní lety) letiště Václava Havla v Praze představen omezené skupině osob.
Po světě létá 54 exemplářů. V Severní Americe je bázovaných 43, zatímco v Evropě jen 4: po jednom je na Maltě, ve Francii, v Rakousku a Polsku. V Česku a na Slovensku není ještě ani jeden kus. Důvod? Můžeme jen spekulovat, ale nejspíše Bombardier u nás ještě nemá takový zvuk jako třeba konkurenční Cessna. Přitom Learjet 75 má i zajímavější parametry.
Je rychlý (0,81 Mach, tj. 992 km/h), nabízí 8 sedadel (plus toaleta) a dolet až 2040 námořních mil, tedy asi 3770 kilometrů. “Je to optimální varianta pro kupujícího, který chce zůstat v kategorii light/medium jetu, to znamená jsou pro něj důležité nižší akviziční a provozní náklady, a zároveň potřebuje létat se 6 až 8 lidmi do destinací vzdálených od Prahy nebo Bratislavy do 2000 námořních mil, tedy jak na jih Evropy včetně Turecka, tak do CIS,” říká Marián Jančařik, asset advisor společnosti Colibri Aircraft, který ve střední a východní Evropě analyzuje trhy a zabývá se poradenstvím a zprostředkováním obchodu v oblasti business aviation. Na upřesněnou: CIS = Společenství nezávislých států, tedy Rusko, Arménie, Ázerbájdžán, Bělorusko, Kazachstán, Kyrgyzstán, Moldavsko, Tádžikistán a Uzbekistán.
Z konkurenčních produktů americká Cessna (například model CJ4) nabízí maximálně 6 cestujících s podobným doletem, tak jako brazilský Embraer (Phenom 300). Learjet 75 je považován v podstatě za upgrade oblíbeného Learjetu 45 (toho se společně s jeho sourozencem, Learjetem 40, během aktivní produkce dodalo 588 kusů, z toho 382 právě klientům v Severní Americe). Learjet 75 stojí 13 milionů dolarů, tedy asi 320 milionů Kč.
“Learjet 75 by mohl oslovit české, slovenské, ale obecně evropské klienty spojením své relativně rozumné ceny a optimální sedačkové kapacity s ideálním doletem a velikostí...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům