Od začátku jste vyvíjeli jen jednu aplikaci, Facetune. Vsázeli jste všechno na jednu kartu. Proč jste se nepojistili souběžným vyvíjením dalších aplikací – kdyby nevyšla jedna, mohla by vyjít druhá?
“Mluvíte jako finanční poradce, který radí nedávat všechna vejce do jednoho košíku, protože když zakopnete, košík se vysype a nezbude vejce žádné. Jenže to je o úhlu pohledu. Když tříštíte své soustředění a dovednost mezi více aplikací, žádnou neuděláte stoprocentně. To znamená, že svá vejce sice diverzifikujete do více košíků, ale v tom spěchu si nevšímáte, že ty košíky jsou děravé. My jsme vložili všechny vejce jen do jednoho košíku, ale do nejlépe propleteného. Věřili jsme mu.”
Doporučil byste i ostatním, kdo teď vyvíjejí mobilní aplikace, spíše placenou cestu?
“Ať máte stánek s limonádou nebo obchůdek se sportovním vybavením, je klíčové nasadit cenu. Podle prodejů poznáte, jestli jdete správnou cestou. Poznáte, co stojí za propagování a do čeho investovat svůj čas, peníze, energii. Zkrátka co je zdravé a perspektivní. Víte, když si otevřete novou restauraci a nabídnete svá meníčka na slevový portál, nemáte ponětí, jestli lidé chodí proto, že jim to chutná, nebo proto, že je to skoro zadarmo. Když pak ze slevového portálu odejdete, může se stát, že restauraci máte znovu prázdnou. A nevíte proč. Navíc opět platí, že ten, kdo nabízí jídlo pod cenou, prostě od zákazníka nedostane kritickou zpětnou vazbu, protože zákazník si je dobře vědom, že co nic nestojí, za nic nestojí. Darovaným koňům se na zuby nehledí. A správný podnikatel nepotřebuje, aby jeho produkt měl co nejvíce zákazníků. On potřebuje dostat zaplaceno. Jinak nebude moci rozvíjet svůj produkt.”
Jak to myslíte?
“Nikdo napoprvé nevymyslí ideální produkt. Lidé, kteří pro Vás pracují, to poprvé udělají ještě zadarmo. Ale když za nimi přijdete znovu, nota bene již s relativně prodávanou aplikací, musíte jim nabídnout i peníze. Díky tomu, že jsem měl placenou aplikaci, mohl jsem rychleji reinvestovat do rozvoje – rychleji růst. Kdo dělá bezplatné aplikace a nemá bláznivě štědrého investora, ten oproti nám stojí na místě. S první neúspěšnou aplikací mnohdy skončí. Přitom z matematického pohledu ať aplikaci zpoplatíte, nebo ne, je-li neúspěšná, v obou případech inkasujete nulu. Proto nevidím žádné riziko ve zpoplatnění. Zpoplatnění je způsob, jak zůstat co nejdéle nezávislým, bez investorů. Ale pochopitelně musíte vytvořit takový produkt, který STOJÍ ZA TO. Který stojí za zaplacení.”
Mnoho lidí má krásné nápady na mobilní aplikace, ale když nahlédnou, jaké moře aplikací je třeba v AppStoru, podlehnou úzkosti, že v takové konkurenci nemají šanci uspět. Proč jste si to neřekl Vy?
“Kdyby v AppStoru nebyla žádná aplikace, nikdy bych do AppStoru nešel. To, že v něm jsou tuny aplikací, znamená, že...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům