Fáze 4: Vytížená máma zaměstnavatelkou
Podnikat v těhotenství ještě jde. Ale jakmile vstoupí do života dítě, nejde honit dva zajíce najednou. Považujete to, dámy, za problém? Darině právě toto nejrychleji pomohlo překonat největší problém začínajících podnikatelů: snahu stihnout všechno sám, nedělit se o zisk s nikým, ani zaměstnanci. Darina totiž neměla na výběr. “Doma jsem měla malého syna a manžela. Oba dva samozřejmě vyžadovali náležitou péči. Musela jsem se naučit věřit lidem.”
Nejprve najala první švadlenu, na externí výpomoc. Jakmile ta už nezvládala, přibrala další švadlenu, také externě. A tak jednoduše postupovala dál. Díky tomu nepotřebovala žádné půjčky ani jiné injekce (od investorů) – rostla úměrně s tržbami. Pomalu, ale to jí nevadilo.
“Jak se rozrůstala výroba, z bytu jsem se přestěhovala do pronájmu o velikosti 20 metrů čtverečních, po roce do 100 metrů čtverečních, pak do 200 metrů čtverečních a nyní máme výrobní prostory 400 metrů čtverečních.”
Když prožíváte její příběh v časových reáliích, zdá se Vám její růst pomalý. Jenže dnes je to sedm let a z Dara Bags je česká jednička ve svém oboru. A z Dariny spokojená maminka šestiletého syna, vyrovnaná nejen mateřstvím, ale i tím, že se o sebe v pohodě postará. “Mezitím jsem se rozvedla i podruhé vdala. Nemohlo za to podnikání jako takové. Nicméně cítím, že jsem se za ty roky hodně posunula. A manželství funguje jedině tehdy, když se vyvíjejí oba a když jdou stejnou cestou. Tím současně říkám, že teď mám úžasného manžela, který chápe moji životní filozofii a cestu natolik, že mě podporuje.“
Darina je dnes pyšná, co překonala. “Podnikat na mateřské je ohromná psychická a fyzická zátěž. Musíte zvládnout dítě, rodinu, výrobu a distribuci, veletrhy a všechny ty administrativní povinnosti kolem podnikání. Ano, mohla jsem klidně složit ruce do klína. Pustit si televizi. A říct si, jak já to mám těžké a složité… a kolik toho na mě je… Ale ne, já jsem udělala opak, prostě jsem se zakousla a nevzdala se.”
Jen díky tomu poznala své limity. Zjistila, že dokáže být manažerkou (vést lidi), obchodnicí (najít prodejní kanál a efektivní prodejní strategii), podnikatelkou (mít vizi, ale umět ji i přehodnocovat) i návrhářkou současně. Velmi rychle zjistila, jaké dělá chyby. “Tak například jsem pracovala celé dny od rána do večera. Myslela jsem si, že tak to musí být, že hektika prostě patří k podnikání. Myslela jsem si, že musím odcházet domů vždycky s čistým stolem. Dnes už vím, že to byla chyba. Té práce je vždycky tolik, že i kdybych se třikrát naklonovala, stejně bych nikdy neměla dokonale odškrtaný...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům