Fáze 3: “Dobrý den, já jsem konkurent, můžete se mnou spolupracovat?”
Profesor Zítek nasměroval ke Kabátkovi masové poptávky amerických muzeí a univerzit. Ty (naštěstí) vyžadovaly certifikát kvality. Číňané ani Japonci v tomto povinném testování špendlíků neuspěli. Kabátek ano. Nejúsměvnější je, že přímo v Americe sídlí největší světová společnost na výrobu entomologických pomůcek, BioQuip. “Jenže zaostávají v kvalitě i ceně. Prodávají, řekněme, průměrnou kvalitu za přemrštěné ceny. BioQuip mě dokonce kontaktoval s mazanou nabídkou: zda by mohli odebírat naše špendlíky a prodávat je v jejich obalech s tím, že my přestaneme napřímo zásobovat muzea a univerzity,” směje se ještě dnes Petr Kabátek. Absurdnější nabídku prý v životě nedostal. Pochopitelně odmítl. Proč obchodovat přes kováříčka…?
I můj přítel František mě upozorňoval, jak moc v entomologii záleží na špendlících. Jde o to, aby se nemusely ve sbírkách už nikdy vyměnovat. Výměnou špendlíku by se totiž vystavený (vysušený) hmyz mohl nevratně poškodit. “Vyrobit takový entomologický špendlík není jednoduché. Je to perfekcionistická ruční práce, při které se brousí specifický drát. Zvládnou to pouze skutečně zruční a erudovaní lidé. My takových máme aktuálně sedm. Sedm nejlepších na světě.”
Přes pohodáře Kabátka (na snímku) jdou dva druhy špendlíky. Černě lakované a nerezové. Amerika chce pouze nerezové. “Když jsme s obchodem začínali, nebylo ani tolik materiálu k sehnání, museli jsme ho dovážet ze Švédska. Dnes už je dostupný bez problémů. Navíc je to ideální komodita. Na špendlíky vám stačí malý sklad a máte z něj majlant…” Problém ale může být v samotném obchodování s Amerikou. “Američané za kvalitu rádi zaplatí, nicméně stále fungují především formou šeků. S nimi neexistují bezhotovostní převody. Takže může trvat i tři měsíce, než se k penězům fyzicky dostaneme. A to při větších zakázkách brzdí výrobu.”
Někdo prodá a z výnosu prodeje financuje další výrobu. U Kabátka to takhle nejde. Musí si hlídat takzvané cash-flow, tok hotovosti. Jinak by se mohlo stát, že i když bude účetně v zisku (úspěšně prodává), na kontě mu peníze budou chybět a přestane mít z čeho vyplácet dodavatele nebo zaměstnance. Taková firma může paradoxně zbankrotovat, ačkoli je v podnikání úspěšná. A to jen proto, že...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům