Napište FIRSTCLASS a pošleme Vám v Praze dvě stovky na taxíka

Mám prázdniny, co kdybych podnikal?

Taxify má naše sympatie pochopitelně i příběhem, který stojí za vznikem služby.

Byly letní prázdniny roku 2013. Devatenáctiletý Estonec Markus Villig měl před nástupem na vysokou a rozhodl se rozjet nějaké podnikání. Rodiče mu našetřili 3000 eur na studia. Tak je vzal a zkusil taxiaplikaci – nejdříve v rodném Tallinnu (hlavní město Estonska), po prázdninách i v Tartu, kde začal studoval. A protože měsíčně nabíral tisíce nových zákazníků, ještě na podzim se rozhodl ze školy odejít a věnovat se plně podnikání.

Dnes je Taxify největším zprostředkovatelem taxi v Tallinnu, když obsluhuje 40 % trhu (150 000 jízd každý měsíc). Od investorů dostal Markus celkem 1,5 milionu eur na expanzi do dalších devíti zemí, dnes je i v Mexiku. A, samozřejmě, v Česku.

“Vzhledem k tomu, že je Tallinn pětkrát menší aglomerace než Praha, chci čísla z Tallinnu v Praze do dvou let minimálně vyrovnat, spíše překonat,” říká dnes jednadvacetiletý Villig. To, že už v Česku má konkurenci mobilních aplikací (lokální Uber, české Liftago a slovenský Hopin), mu nevadí. “Proč by lidé měli mít v mobilu všechny, když jim stačí pouze ta nejlepší? A tou jsme my.”

Čím se Taxify liší? V Liftagu a Hopinu si cenu jízdy určují řidiči. V Taxify je daná, podobně jako u Uber. Jenže u Uber je daná, ale ne pevná. Například v Londýně během stávky řidičů metra zvedl Uber “danou” cenu o 300 %. Taxify denní taxu 13 Kč za kilometr drží za všech okolností. A u všech spolupracujících taxikářů. “Nechceme fungovat jako jiné aplikace, kde si zákazník kvůli nižší ceně nebo konkrétní značce vozu vybere řidiče, který ovšem vůbec není blízko, a pak na něj dlouho čeká, než přejede celé město. Ne, u nás nejsou žádná dilemata.”

Chci teď a jedu hned

Villigovo prohlášení, že chce do dvou let obsluhovat 150 000 jízd měsíčně, zní jako fantasmagorie, jestliže například Liftago po roce a půl obsluhuje podle vlastních údajů jen 16 000 jízd měsíčně. Jenže Villig uvažuje úplně jinak: “Praha má z hlediska taxiaplikací ohromný potenciál proto, že v této chvíli jim patří jen 5 procent celého trhu. Zbytku dominují klasické...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům