3 kroky k udržení víry v podnikání, když pořád nepřicházejí výsledky

Je to ubíjející.

Dřete okolo 14 hodin denně, věříte týdny, měsíce, roky. Trpělivě držíte kurz a stále nevidíte pozitivní výsledek. Nic. Žádný pořádný obchod.

Zklamání je už tak velké, že ztrácíte odhodlání. Když se ještě přidává okolí se svým Tak to už zabal!, přemýšlíte: Opravdu to vzdát? A pokud ne, kde vzít ještě motivaci? Co změnit a co nezměnit?

Znám to. Já i lidé kolem mě. Zažil to snad každý, kdo kdy podnikal. Jak to ustát a překonat?

Když jsme před rokem zakládali FC Academy, bylo to právě proto, abychom ukázali nejčastější chyby, které se u podnikatelů opakují. Jde nejen o to, co mají dělat, ale mnohem více o to, co dělat nemají.

1. krok: Přestaňte s tím, co dosud děláte, a poodstupte

Jestliže nemáte dost zákazníků, nebo dost dobrých zákazníků, není to chyba zákazníků ani trhu, ale především Vaše. A jestliže to trvá dlouhou dobu, pak pravděpodobně opakujete stále stejnou chybu.

Video PROČ SE MI NEDAŘÍ ZÍSKAT ZÁKAZNÍKY? je zde.

Aby člověk už zarytě neopakoval tytéž chyby, musí přestat. Logické, že? Ale co to znamená v reálu? Shodit řemen. Vysadit. Odpočinout si alespoň na den. Čas totiž dopřává člověku něco úžasného – odstup a nadhled.

Je to jako když v galerii ustoupíte od obrazu. Konečně už necivíte z centimetru na každý tah a náhle zjišťujete, že díky pár úkrokům mnohem lépe chápete celek. S podnikáním je to stejné. Někdy jsme tak utopeni v puntičkářství, detailismu a mikromanagementu, že nám uniká podstata.

To, že nám něco nejde, neznamená, že to nemůže jít. Možná to znamená jen to, že to musíme vzít odjinud.

2. krok: Připomeňte si, kolik jste už ušli, a zeptejte se, kam jít dál

Kdykoli chceme udělat další krok, musíme především chtít. Musíme mít chuť. Tu ale v takové chvíli často nemáme. Jak ji znovuzískat?

Důvod, proč se lidé vzdávají, bývá v tom, že si uvědomí, jak daleko jsou ještě od cíle. Chybou je, že jejich zrak je zaměřen pouze dopředu. Ale podnikatel se musí umět také zastavit, obrátit a zpětně ocenit sám sebe za to, jak daleko je od startu. Alespoň jednou za čas přemýšlet ne tak, kolik má ještě zvládnout, ale kolik už zvládl. Na to lidé vůbec často zapomínají. A pak mají pocit, že se k cíli nepřibližují, že stojí na místě…

Zastavení je čas na správné otázky. Video JAKÉ BYCH SI MĚL POKLÁDAT OTÁZKY je zde.

Každá minulost obsahuje dovednosti, znalosti a zkušenosti, které jsme předtím neměli a (třeba chybami) nabyli. To slouží k pochopení cesty a uvědomění si, že  i chybami jdeme nějakým směrem. Ale jdeme správným směrem? My to velmi často nevíme. Ovšem někdo to ví. Naši zákazníci. Jestliže děláme něco, o co nemají takový zájem, pak se ptejme: Proč to zákazníci nechtějí?

Ale neptejme se sebe. Neptejme se rodiny nebo přátel, kteří často ze soucitu řeknou: To víš, že jsi chytrý a oni hloupí… Nám se to líbí… My bychom to sami používali, kdybychom to potřebovali…

Ne, položme tu otázku přímo zákazníkům. Kouzlo tohoto kroku spočívá v tom, že abychom tu otázku mohli položit, musíme vědět, KOMU ji položit. Každý úspěšný podnikatel musel nejprve najít svého (potenciálního) zákazníka, než ho poznal. Od té doby s...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům