1. afirmace: Raději budu laskavý než mít pravdu.
Jobsovo nejbolestnější uvědomění.
Vždycky si zakládal na své pravdě. Přesvědčoval o ní druhé. Když nesouhlasili, prosadil to své. Postavení na to měl.
Jenže…
Každý máme svou pravdu. Každá má stejnou hodnotu. Odráží totiž náš život, naše dosavadní zkušenosti, fázi, v jaké se nacházíme.
Vyřadíme-li ze hry jiné názory (jiné pravdy), zbude jen ta naše. A přitom jiní lidé nám umožňují získat i jejich pár očí – a podívat se na svou situaci z jejich pohledu. Náš pohled pak nebude pravdivější, ale bohatší, pestřejší, barevnější.
Jobs litoval, že se snažil mít za každou cenu pravdu, být v každé chvíli tím nejchytřejším a nejbystřejším. “Přitom největší moudrost je v laskavosti. Laskavost k názorům druhých se Vám vrátí desetkrát více než pravda. S laskavostí totiž nikdy nezůstanete sami. Při umíněném trvání na své pravdě obvykle ano.”
2. afirmace: Nikdy nebudu příliš zaneprázdněný.
Na nemocničním lůžku uviděl Jobs bohatství z jiného úhlu. Najednou si nepřipadal jako jeden z nejbohatších. “Nejbohatší jsou ti, kteří mají dostatek času. Kdybych dnes mohl restartovat svůj život, pak žiju tak, abych věnoval svůj čas uskutečňování svých snů a jinak bych byl dostatečně prozíravý na to, abych zbytek času věnoval svým blízkým – protože z blízkých lidí čerpáme energii. Budeme-li tu pro druhé, je naděje, že tu druzí budou pro nás. Nebudeme-li tu pro druhé, pak s pravděpodobností blížící se jistotě tu druzí přestanou být pro nás.”
3. afirmace: Budu říkat to, co si myslím, a myslet si to, co říkám.
Dochází-li ke zkratu v těle (něco jiného říkáme a něco jiného si myslíme), dochází obvykle ke zkratu i ve vztazích. A Steve Jobs považoval vztahy za klíč k úspěchu – i v obchodě. “Člověk tvoří entitu, firma rovněž tvoří entitu. Je nezbytné, aby nedocházelo ke zkratu jak na úrovni vedení versus zaměstnanci, tak na úrovni firma versus zákazník.”
Viděl to jednoduše: Upřímná komunikace vede ke spokojenému vztahu, neupřímná komunikace vede k rozporu ve vztahu. Proto stál o co největší jednoduchost: Dávat všem okolo tu informaci, kterou poptávali, a neočekávat, že z náznaků pochopí nepochopitelné.
4. afirmace: Budu tvrdý i trpělivý.
Steve Jobs mnohokrát narazil na odpor nebo nepochopení. Zažil spoustu vnitřní bolesti. S odstupem času ho však trápilo něco jiného – že bolest správně nepochopil.
“Myslel jsem, že bolest mě oslabuje. Ve skutečnosti...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům