Díl třetí: Zrod dodavatele
Kdyby chtěl v té chvíli přemýšlet o důvodech, proč nemá šanci uspět, napočítal by nejméně tři. A já s ním:
- Kdyby se chtěl poměřovat s nadějemi svých bývalých spolužáků, nikdy by v Praze podnikat nezačal. Čtyři z pěti jeho ex-spolužáků byli Pražané, znali pražské prostředí, mentalitu Pražanů i turistů, věděli, co chtějí, a měli v Praze zázemí. Alojz ne.
- Jako čerstvě dostudovaný a propuštěný zaměstnanec neměl žádné velké našetřené peníze. Jeho rodiče také ne. Nemohl si tedy jen tak otevřít vlastní obchod.
- Nevěděl, zda zrovna jeho návrhy budou tak atraktivní, aby jim nějaký zákazník dal přednost.
A nyní přichází 1. přednost, kterou se od Alojze Ryšavého můžeme přiučit: Nepřemýšlel, co nemá, ale hledal, co má.
Moc toho nebylo – snad tužka a papír. I to ale stačilo. Nakreslil design první jednoduché kolekce šperků. A šel do jámy lvové. Tedy – za velkoobchodníky se šperky. Důvod – zjistit jejich zájem.
Uvažoval tak, že nemůže neuspět: Kdyby se jim totiž jeho design nelíbil, řekl by “fajn” a předělal ho. Dvakrát, třikrát… zkrátka DOKUD by nezaujal. Není tedy ani podstatné, že první velkoobchodník měl zájem hned, napoprvé. Objednal si pět kusů levného prstenu ze zlata se zirkony. A Ryšavý si už tehdy položil hlavní otázku podnikatele: PROČ? Proč jsem u něj uspěl? “Tři důvody: 1. Nabízel jsem něco originálního. 2. Zdůrazňoval jsem, jak si dám záležet na kvalitě. 3. Nepřeháněl jsem svou marži. Ve výsledku to byl levný, ale kvalitní a originální šperk. To lidi baví.”
Ale za co ho vyrobit, když neměl peníze? Alojz Ryšavý přesvědčil velkoobchodníky k systému, který fungoval nakonec mnohem déle než na jednu kolekci. Vydrželi to s ním šest let. “Velkoobchodníci mi dopředu dali zálohu na nákup surovin. Zlato a zirkony jsem tedy koupil za jejich peníze. Přidal jsem svou práci, která mě nic nestála, a přinesl jim šperk s tím, že mi doplatili zbytek. Doplatek tedy znamenal můj hrubý zisk. A přitom jsem nemusel vkládat ŽÁDNÉ SVÉ peníze.”
Samozřejmě věděl, že je v pozici blízké zaměstnanci. Byl závislý na svých odběratelích, kteří ho mohli kdykoli odmítnout. “Aby mě neodmítli, musel jsem mít něco, co je baví. A to byla moje marže – tak nízká, že...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům