Obchod v podání EXTROVERTA
Panuje představa, že extrovert, je-li dostatečně výřečný, prodá cokoli. Svými slovy totiž každého okouzlí.
Já jsem však nyní použil dvě klíčová slova, která vysvětlují současné problémy extrovertů. Najdete je?
Ta slova znějí: COKOLI a KAŽDÉHO.
Extrovertovi v zásadě nezáleží na typu produktu. A ostatně ani na typu zákazníka. Je schopen prodat cokoli komukoli. Jenže chce tohle konkrétní zákazník?
Extroverti jasně formulují své hlavní přednosti:
– Průbojnost – schopnost “strčit nohu do dveří”, jak se říká.
– Neodbytnost – schopnost nenechat se odradit v přesvědčování zákazníka ke koupi.
– Manipulativnost – schopnost tlačit ho z různých směrů, DOKUD neuskuteční koupi.
Jenže dozví se vůbec extrovert, že zákazník jeho produkt opravdu potřebuje a po uzavření obchodu skutečně ocení?
“Extroverti jsou lovci. Vidí-li ovci, uloví ji – rozporcují a JEDNORÁZOVĚ snědí,” říká Dorsey. “Zatímco introverti jsou farmáři. Vidí-li ovci, začnou ji chovat – její vlnu OPAKOVANĚ stříhají, z jejího mléka OPAKOVANĚ těží. Díky tomu mají introverti v obchodu vyšší zisky při menším objemu práce. Z ovce profitují, a přitom ji pořád mají k dispozici – živou.”
Jak tomu porozumět v běžném životě?
Obchod v podání INTROVERTA
“Co potřebujete?” “Jaký je Váš největší problém?” “V čem Vám mohu pomoci?”
Jak už jsem psal v magazínu FC, komunikace introverta je obousměrná. Používá otazníky, ne vykřičníky. Více naslouchá, než sám mluví. A to proto, že rozhodující pro úspěšný obchod jsou potřeby klienta, které obchodník uspokojí. “Tam, kde je na prvním místě produkt a snaha přesvědčit jakéhokoli klienta, že bez tohoto produktu nemůže existovat, se přehlíží individualita člověka. Z takových obchodníků prýští touha prodat, zaříznout ovci. Tomu, kdo loví ovce, nezáleží na potřebách ovce, ale pouze na svých vlastních. Zatímco tomu, kdo farmaří, záleží v první řadě na potřebách ovce, protože jen spokojená ovce dokáže dávat nejlepší vlnu a mléko,” poznamenává Dorsey.
Proto si introverti mnohdy neuvědomují své klíčové přednosti pro úspěšný obchod:
– Připravenost – introverti nebývají takoví střelci, aby usedali ke stolu bez průzkumu v přesvědčení, že každého umluví; záleží jim na zjištění maxima informací o konkrétním člověku, protože jen tak mohou být slovně i časově maximálně efektivní.
– Naslouchání – introverti se trýzní...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům