“Nefunguje to,” řekl mi kamarád, který před časem nastoupil do multilevelového marketingu.
Varoval jsem ho tehdy. Uspět v MLM znamená jednak umět prodávat, a jednak vést druhé.
“Blbý produkt. Blbý systém. Blbí zákazníci,” vypočítával, proč neuspěl, a mně byl hned jasný SKUTEČNÝ důvod, v Česku tolik častý.
U stejné firmy, ale v zahraničí, mám známého, který souběžně podniká. Potkáváme se a on pokaždé opakuje. “Funguje to. V pohodě produkt, systém i zákazníci.”
Tak v čem je rozdíl? Proč to v zahraničí jde, a v Česku ne?
O víkendu jsem tedy vzal svého kamaráda za svým známým, aby pochopil, že primární problém není v produktu, systému ani zákaznících, ale – v lidech, kteří MLM dělají. A že pouze dobří lídři mohou mít dobré následovníky.
Problém (českého) MLM
Multilevelový marketing je pozoruhodný podnikatelský model, který byl nominovaný i na Nobelovu cenu za ekonomii. Důvod? Zatímco běžné podnikání je úspěšné tehdy, když je co nejvíce odlišuje od konkurence, MLM podnikání je úspěšné tehdy, když všichni dělají co nejvíce totéž. Ale, a v tom je i kámen úrazu, musejí to dělat SPRÁVNĚ.
Odměňování v MLM je postaveno na spravedlivém systému, kdy každý úspěšný obchodník platí část svého zisku těm, kdo ho uspět naučili. Jinými slovy: Platí svým učitelům, kteří také platí svým učitelům. (Představte si v reálném životě, že by učitelé pobírali část budoucích mezd svých žáků.) Tento systém učí obchodníky přemýšlet v režimu pasivního příjmu, tedy pokud nenaučí své “žáky” správně obchodovat, nevydělají žádné peníze.
Obchodovat správně ale mnoho českých obchodníků neumí. Lídři je to nenaučili. Lídři je vedli k tomu především prodat, jakkoli prodat, klidně jednorázově, hlavně ať jsou peníze. Pak ovšem MLM nefunguje. Objasníme si proč. Vysvětlíme si hlavní rozdíl v přístupu mého známého v zahraničí a “pa-přístupu” mého kamaráda v Česku.
Na Tobě není nic unikátního
Jauvajs, tvrdá věta, že? V MLM je ovšem nezbytná. Teprve v okamžiku, kdy ji obchodník přijme, začne být úspěšný. Zní to...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům