Co následovalo
O penězích se říká, že kazí charakter. Dan Price naopak poznal, že peníze odhalují charakter. “Ptal jsem se přátel, co by na místě mých zaměstnanců dělali. Někteří se smáli, že by dali nohy na stůl a čekali, až je po pár měsících vyhodím. Přece by si beztak vydělali! Pak se ale zarazili a uvědomili si, že by přišli o místo, jaké už nikdy nemusejí najít. ,Asi bychom, člověče, začali makat a nechtěli o práci u Tebe přijít,’ zněla jejich poslední věta.”
A co Dana Price čekalo v reálu?
1. Odchody
Dva zaměstnanci ihned dali výpověď, a to plni vzteku. Vadilo jim zvyšování mezd. “Nechtěli, aby přidáno dostali všichni. Oni ano, to se jim líbilo, ale proč pomocným silám? – rozčilovali se například. Jeden z nich mi začal okamžitě donášet, kdo ve firmě pracuje méně a komu bych tedy rozhodně přidávat neměl. Druhému se nelíbilo, že je služebně starší a na auto si šetřil dlouhé roky, zatímco nastoupivší mladí by se zvýšením platu dosáhli na auto ihned.”
2. Nahozený řemen
“Lidé si začali práce u mě vážit. Měli zvláštně pozitivní strach. Báli se, aby o místo nepřišli, a tak začali pracovat na plné obrátky,” říká Dan Price. “Když jsem pozdě večer odcházel z kanceláře, ostatní byli stále na svých místech. Telefon na uchu, prsty na klávesnici, lovili potenciální klienty. Musel jsem je i vyhánět domů. Tolik chtěli přinášet výsledky, tolik se cítili zavázáni, tolik byli loajální,” vzpomíná a dokládá to čísly: “Zatímco za celý předchozí měsíc obchodníci donesli sotva 30 nových zákazníků, za první dva týdny po zvýšení mezd činil náběr 4600 nových zákazníků! Tedy asi 150krát tolik v polovičním čase.”
Mimochodem, když tato čísla slyšela Megan Driscoll, majitelka společnosti Pharmalogics Recruiting, zvýšila svým zaměstnancům plat o 33 %. Výsledek? Roční tržby z 6,7 milionu dolarů poskočily na 15 milionů. “Je zjevné, že lidé s lepším odměňováním pracují tvrději a chytřeji než předtím. Naše firma doporučuje zaměstnance našim klientům a po skokovém zvýšení mezd se počet kvalifikovaných kandidátů, přivedených klientům, zlepšil o 32 procent,” uvedla.
Stephen Aarstol, majitel společnosti Tower Paddleboards, chtěl Dana Price následovat, ale neměl tolik volných financí na zvýšení mezd. A tak lidem alespoň zkrátil pracovní dobu na pět hodin denně. Efekt byl podobný. Zaměstnanci si prostě takové místo najednou chtěli udržet.
3. Enormní zájem o místo
Zpráva o senzačně platící firmě Gravity Payments se virálně šířila. Jen za první týden dorazilo Danu Priceovi 4500 životopisů. Tlak na stávající zaměstnance se tím ještě zvýšil.
Mimochodem, jeden z těch životopisů pocházel od Tammi Kroll. Členka exekutivy Yahoo se ve svých 52 letech rozhodla jít s platem dolů o 85 procent, jen aby pracovala u Dana Price. Dostala místo COO (chief operating officer). “Nadchla mě Danova idea. Cítila jsem, že tohle je správné podnikání. Víte, lidé nejsou roboti ani telefonické automaty. Mají své sny, které si chtějí plnit. Proto pracují. A podnikatel, který pochopil, že hodnotu firmy dělá ne logo, ne náplň činnosti, ale jeho lidé, ten staví nejpevnější infrastrukturu,” uvedla Tammi Kroll, podle Dan Price živý důkaz, že v určitém bodu finančního odměňování přestávají peníze hrát roli – a člověk hledá například místo s lepší energií a duší.
Co Dan Price získal a co ztratil
V začátcích nestačilo, aby oželel většinu své dividendy. Aby...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům