K čemu je sebelepší produkt, když ho obchodník nedokáže “prodat”?
I proto obchodníci patří ke klíčům firemního úspěchu. Jenže ne ledajací. Hlavně ti, kteří UMĚJÍ.
Jak se ale stát takovým?
Jak vysvětlit zákazníkovi přidanou hodnotu produktu?
Jak ho přimět, aby nejen koupil, ale i příště se vrátil, ba dokonce vracel?
Jak zákazníka motivovat, aby produkt, se kterým je spokojený, přirozeně doporučil svému okolí a firmě tak přivedl nové zákazníky?
A když se ve všech třech bodech nedaří, jak vytrvat? Jak i přes neúspěchy dál motivovat sebe nebo druhé, svůj tým obchodníků?
To jsou otázky, na které jsem se pro Vás rozhodl najít možná nečekanou odpověď. Ale o tom až za chvíli.
“Kellnerem” za měsíc
Nejúspěšnějším obchodníkem této doby je objektivně Jeff Bezos. Zakladatel internetového hypermarketu Amazon je jediným člověkem, jehož investiční majetek prokazatelně přesahuje hodnotu 100 miliard dolarů. Abych byl naprosto přesný: K dnešnímu dni činí Bezosovo jmění v přepočtu 2,464 bilionu českých korun. To znamená, že by Američan mohl uhradit celý veřejný dluh České republiky (cca 1,73 bilionu korun), a ještě by mu skoro tři čtvrtě bilionu korun zbylo.
Pro ještě lepší představu o jeho úspěchu: Bezos jen v tomto kalendářním roce (a to teprve začíná únor) zbohatl o 22,3 miliardy dolarů. Pro srovnání: Nejbohatší Čech Petr Kellner za celou dosavadní kariéru vybudoval jmění 13,4 miliardy dolarů. Jinými slovy: Bezos dokázal finančně za jeden měsíc více než Kellner za pětadvacet let.
V čem je tajemství čtyřiapadesátiletého Bezose?
On říká, že úspěšný obchodník musí splňovat tři podmínky. Pokud se obchodem zabýváte – ať v retailu, po internetu, v síťovém marketingu, přímém prodeji – a chcete být úspěšnější než dosud, čtěte až do konce.
Bezos zdůrazňuje:
Obklop se správnými lidmi
Kdo jsou správní lidé? “Nadaní odborníci”. Tak jim říká Bezos. Co ta slova znamenají? A jsou všichni odborníci nadaní?
Odborník je podle Bezose člověk s autentickým a soustředěným zájmem o konkrétní produkt/obor. Díky upřímnému zájmu je ochotný a schopný pronikat do podstaty problematiky, novinek, a tím na sobě pracovat.
Současně však Bezos varuje: “Není to jen o tom, KDO je v týmu, ale JAK spolupracuje.”
To je důležitý dodatek. Ptáte se, jak správné lidi poznat, získat a udržet? Jak je při úspěchu i neúspěchu správně motivovat a pomáhat rozvíjet jejich dovednosti? Odpovíme si na to, nebojte.
Mysli jako začátečník
Bezos si ovšem uvědomuje problém, se kterým se potýkají mnozí podnikatelé nebo lídři v týmovém prodeji: Když sestaví tým “nadaných odborníků”, každý z nich má svou hlavu a pocit, že zná nejlepší odpověď na všechno.
Proto Bezos považuje za důležitou “začátečnickou mysl”. Říká: “Nepotřebujeme lidi s přístupem ,I know it all’ (Všechno vím, všechno znám), ale naopak ,I learn it all’ (Všechno se naučím).” A tento přístup by měl mít v každé fázi i sám lídr. K čemu to je?
Jeff Bezose mluví o návratu do studentské mentality. Vzpomínáte? Tehdy jsme všechno, s čím jsme u tabule nebo v lavici přišli, dokázali okamžitě přehodnotit, od základů. Jakmile nám učitel vymluvil chybný postup, přijali jsme to. Nedrželi jsme se...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům