Jak neztrácet špičkové lidi: 3 otázky pro každý týden

Po mé poslední konferenci si mě vzal stranou. Znám ho roky, vždy měl tým plný schopných lidí. Už ho nemá.

Pracujete ve strukturálním byznysu, nebo máte na starosti tým a cítíte, že to drhne – že přicházíte o dobré lidi, o jejich zápal a motivaci? Vemte si, prosím, ponaučení, dokud je čas, od tohoto muže.

Jako manažer měl přezdívku “Nemám čas”. Měl za to, že naslouchání vlastním lidem polyká mnoho času, který mohl využít jinak – třeba na vlastní obchodování. A tak svým lidem říkal, že nemá čas. Už si ale neuvědomil, že když zůstane sám, mnohem více času mu pak spolkne hledání a získávání nových, stejně schopných lidí.

Jak zdůrazňuji ve svých magazínech, je nejjednodušší doba na změnu práce, respektive na zvýšení mzdy. Jak to udělat, to ukazuji v magazínech. Udržet špičkové zaměstnance je pro dnešní zaměstnavatele náročné a rádi jim zaplatí. Proto by lidé v čele firem nebo týmů neměli zapomínat na tři prosté otázky. Nejenže jim průběžně poskytnou přehled, jak se tým cítí, ale navíc lidem dodají sounáležitost, motivaci a loajalitu.

Ty otázky jsou:

  1. Pořád k sobě máme nejvyšší důvěru?

Když někdo přijme nabídku na práci, vyjádří se tím oboustranná důvěra. Na jedné straně manažer věří, že pracovník odvede to, co je potřeba, a na druhé straně pracovník věří, že mu manažer pomůže postarat se o rodinu – pomůže mu najít způsoby, jak si vydělávat solidně, ba stále více.

Přitom stačí maličkost – i taková, kterou přehlédneme nebo si ji vůbec neuvědomíme – a důvěra může být jednostranně narušena. Pracovník prošvihne důležitý termín nebo cíl, manažer s ním zapomene sdílet důležitou informaci. A protože někdy ani nevíme, že jsme udělali nebo řekli něco, co poškodilo vzájemnou důvěru, musíme se ptát.

Mnoho lidí, se kterými se obchodně potkávám, začíná naši rozmluvu větou: “Pořád k sobě máme absolutní důvěru?” Vědí totiž, že pokud moji důvěru už nemají, potom nic, co mi sdělí, pro mě nemusí mít váhu. Celé setkání může být neproduktivní a ztrátou času. Proto chtějí upřímnost. A kdyby snad zjistili, že se důvěra z jedné strany vytratila, jejich druhá otázka zní: “A jak ji můžeme znovuobnovit? Co je nutné udělat pro to, abychom mohli nadále spolupracovat?”

  1. Cítíte, že máte dostatečný prostor k vyjádření svých obav, a že jste vyslyšeni?

Součástí získávání nebo udržování důvěry je poskytování možnosti, aby lidé mohli vyjádřit to, čeho se bojí. Má-li například člen týmu pocit, že mu byl svěřen nereálný cíl, a nemluví se s ním o tom, je schopen odejít.

Každý týden by měl manažer mít vyhrazený čas na příjem takových zpráv, naslouchat nápadům, připomínkám a obavám. A to nejlépe one-to-one, mezi čtyřma očima. Lídři, kterým bezvadně fungují týmy, takto tráví až 30 minut týdně s každým členem týmu. Není to ztráta času. Je to jedinečná příležitost nejen...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům