Po mé poslední konferenci si mě vzal stranou. Znám ho roky, vždy měl tým plný schopných lidí. Už ho nemá.
Pracujete ve strukturálním byznysu, nebo máte na starosti tým a cítíte, že to drhne – že přicházíte o dobré lidi, o jejich zápal a motivaci? Vemte si, prosím, ponaučení, dokud je čas, od tohoto muže.
Jako manažer měl přezdívku “Nemám čas”. Měl za to, že naslouchání vlastním lidem polyká mnoho času, který mohl využít jinak – třeba na vlastní obchodování. A tak svým lidem říkal, že nemá čas. Už si ale neuvědomil, že když zůstane sám, mnohem více času mu pak spolkne hledání a získávání nových, stejně schopných lidí.
Jak zdůrazňuji ve svých magazínech, je nejjednodušší doba na změnu práce, respektive na zvýšení mzdy. Jak to udělat, to ukazuji v magazínech. Udržet špičkové zaměstnance je pro dnešní zaměstnavatele náročné a rádi jim zaplatí. Proto by lidé v čele firem nebo týmů neměli zapomínat na tři prosté otázky. Nejenže jim průběžně poskytnou přehled, jak se tým cítí, ale navíc lidem dodají sounáležitost, motivaci a loajalitu.
Ty otázky jsou:
Pořád k sobě máme nejvyšší důvěru?
Když někdo přijme nabídku na práci, vyjádří se tím oboustranná důvěra. Na jedné straně manažer věří, že pracovník odvede to, co je potřeba, a na druhé straně pracovník věří, že mu manažer pomůže postarat se o rodinu – pomůže mu najít způsoby, jak si vydělávat solidně, ba stále více.
Přitom stačí maličkost – i taková, kterou přehlédneme nebo si ji vůbec neuvědomíme – a důvěra může být jednostranně narušena. Pracovník prošvihne důležitý termín nebo cíl, manažer s ním zapomene sdílet důležitou informaci. A protože někdy ani nevíme, že jsme udělali nebo řekli něco, co poškodilo vzájemnou důvěru, musíme se ptát.
Mnoho lidí, se kterými se obchodně potkávám, začíná naši rozmluvu větou: “Pořád k sobě máme absolutní důvěru?” Vědí totiž, že pokud moji důvěru už nemají, potom nic, co mi sdělí, pro mě nemusí mít váhu. Celé setkání může být neproduktivní a ztrátou času. Proto chtějí upřímnost. A kdyby snad zjistili, že se důvěra z jedné strany vytratila, jejich druhá otázka zní: “A jak ji můžeme znovuobnovit? Co je nutné udělat pro to, abychom mohli nadále spolupracovat?”
Cítíte, že máte dostatečný prostor k vyjádření svých obav, a že jste vyslyšeni?
Součástí získávání nebo udržování důvěry je poskytování možnosti, aby lidé mohli vyjádřit to, čeho se bojí. Má-li například člen týmu pocit, že mu byl svěřen nereálný cíl, a nemluví se s ním o tom, je schopen odejít.
Každý týden by měl manažer mít vyhrazený čas na příjem takových zpráv, naslouchat nápadům, připomínkám a obavám. A to nejlépe one-to-one, mezi čtyřma očima. Lídři, kterým bezvadně fungují týmy, takto tráví až 30 minut týdně s každým členem týmu. Není to ztráta času. Je to jedinečná příležitost nejen...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům