Ženy, které si splnily sen podnikáním

Připadá Vám, že nejdete po cestě, která by Vás naplňovala? Chodíte do zaměstnání jen pro mzdu, nebo do školy, aniž byste ve zvoleném směru studia viděli budoucnost?

Podnikání. To je toprvní, co se Vám vybaví. Jenže nemáte ponětí, jak začít, natož jak pokračovat. Pochybujete o sobě. Pak právě pro Vás mám dva příběhy.

Kateřině bylo dvaadvacet, když se ještě na škole, bez jakýchkoli zkušeností se zaměstnáním, natož s podnikáním, a bez jakéhokoli kapitálu pustila do výroby brownies. Dnes dodává do hotelů, kaváren, cukráren i letištních salonků v Česku i v zahraničí. “Zájem je z celého světa,” říká majitelka Brilliant Brownies.

Jitce bylo osmačtyřicet, když se odhodlala poprvé odejít ze zaměstnání a založit si salon all-in-one, kosmetiku, líčení a masáže v jednom, ale v pohodlí domova nebo kanceláře klienta. “Lehátko mám pořád s sebou,” usmívá se Mobilní Jitka.

Jak na to přišly?

KATEŘINU ŠMOLÍKOVOU vedli odmalička k tomu, že bez papíru z vysoké školy nebude nic. A tak začala studovat Pedagogickou fakultu. Osudový den přišel ne ve škole, ale na praxi v Anglii. “Bydlela jsem u rodilých mluvčích. Pán se hodně věnoval pečení a vaření. Snažila jsem se mu pomáhat a on mě zasvěcoval do svých receptů. Jeden si přivezl až z Ameriky.” Tak ochutnala původní pravé brownies. “Neskutečná lahoda. V Česku jsem jedla jen takové šizené. Domácí hospodyňky si všechny poctivé suroviny prostě nemohou finančně dovolit a profesionálové, kteří pečou ve velkém, chtějí více vydělat pro sebe, proto také používají levnější náhražky. Na chuti je to ohromně znát.”

Když po návratu do Čech upekla autentické brownies příbuzným a přátelům, jen mlaskali nadšením a při otírání úst od 70% čokolády dodávali: “Tohle bys měla prodávat!”

JITKA VYSKOČILOVÁ pracovala desítky let v kosmetice. Byla vedoucí v prodejnách Fann nebo Yves Rocher a s jedním si pořád lámala hlavu. “Cítila jsem, že zákaznice přicházejí pro víc než pouhý produkt. Ocenily, když se v prodejně mohly zastavit, sednout si, dát se nalíčit, vypovídat se. Chodily za mnou jako ke kadeřnici,” culí se věčně usměvavá Jitka, “jenže já byla někdy sama na celou prodejnu a neměla jsem na zákaznice tolik času, kolik by každá potřebovala…”

“Škoda, že si nemůžeme zaplatit Váš čas! Vás tak mít doma…” To byla slova, která Jitce poprvé vnukla “šílenou” myšlenku: opustit jistotu zaměstnání.

Jak začaly?

Kateřinu napadlo zjistit možný zájem v nejbližších kavárnách. “Nemohla jsem daleko, neměla jsem peníze na benzin,” vzpomíná na studentské začátky a první cestu s kůží na trh. “Žádný kavárník se zprvu netvářil nadšeně, ale to jsem čekala. Brownie není o vzhledu, o zdobení, vypadá jako obyčejná kakaová buchta. Věděla jsem, že nezájem se změní, jakmile ochutnají…” Stalo se. Hutná čokoládová chuť, křehká konzistence, a hlavně trvanlivost, ta byla klíčovým argumentem. “Autentické brownies nepotřebují lednici, mohou stát volně na pultu a vydrží týdny, chuťově i vzhledově pořád perfektní.” 

To pochopili i zákazníci. “Používám výhradně pravé máslo, kvalitní čokoládu, peču si vlastní korpusy. Čím dražší jsou suroviny, tím spíše trvám na receptuře. Rozdíl mezi mými a takzvanými brownies se tak stále prohlubuje,” dodává Kateřina. Už po prvním roce měla nasmlouváno dvacet velkých klientů včetně cateringových provozů (rauty, svatby). Musela však nejprve vyřešit jedno velké dilema: “Při škole jsem pečení ve velkém nestíhala. Tehdy jsem jako vánoční dárek dostala magazín FC. Myslela jsem, že tam najdu důvod, proč mám dokončit školu. K mému úžasu jsem tam četla, že nic takového dělat nemusím. Hltala jsem příběhy lidí, kteří šli do nějakého projektu, protože mu věřili a k úspěchu nepotřebovali diplom inženýra nebo magistra. Tak jsem dala přednost...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům