“Posmívali se mi, že jsem dealer.” Aleš Buksa potáhl z dýmky a po terase vily na Svatém Bartoloměji zavoněl jeho klasický vanilkovo-mangový tabák. “Tak jsem je při tom nechal. A když jsem si koupil letadlo, užasle se mě ptali: ,Jak jste to mohl dokázat?’ Vrátil jsem jim jejich větu: “No proto, že jsem dealer.” Od té doby se tak představuji před každým.”
“Dobrý den, jsem dealer.” Dnes již bývalý. Doyen multilevelového marketingu a nejúspěšnější Čech, který v něm kdy působil, Aleš Buksa, už jednou popisoval, jak z pěti lidí na začátku vytvořil tři sta tisíc následovníků. Usmívá se, když lidé říkají, že “to nejde”. Kroutí hlavou nad těmi, kteří multilevelový systém odměňování odsuzují nebo pomlouvají, aniž v něm kdy sami působili, nebo aniž v něm sami uspěli. Když však spolu mluvíme, ví, že si jeho slova významně ředím.
Aleš Buksa s manželkou Zdenkou na Svatém Bartoloměji.Vím totiž, že podle statistik 95 procent lidí v multilevelu neuspěje. Důvodem není sám způsob podnikání a odměňování, ale lidé sami. Jen 5 procent osob (v průměru každý dvacátý) dokáže do všech důsledků pochopit pasivní příjem a to, co obnáší.
Náborové semináře jsou plné růžových snů a vybraných čísel.
“Neexistuje vlastní podnikání s nižšími vstupními i provozními náklady!”
“Budete mít vlastní firmu, a přitom nebudete hradit náklady na marketing, sklady, celou infrastrukturu!”
“Multilevel je o rychlém zbohatnutí, bezpracné budoucnosti – chceš raději fáro, nebo vilu?”
“Co neumíte, to se naučíte. Z každého uděláme obchodníka a lídra!”
Je toho hodně, co Vám tam řeknou. Ale mnohem víc je toho, co Vám neřeknou. Z celého výčtu Vás seznámím alespoň se 3 pravdami k zamyšlení.
1. “Jsi podnikatel, tak musíš makat”
Předně si vyjasníme první omyl. Práce v přímém prodeji je vykládána jako podnikání, což ale není tak úplně pravda. Podnikatel je majitel podniku. To, co buduje, mu nikdo nemůže vzít. V mnoha MLM společnostech ale “podnikatel” musí obhajovat své pozice, jinak o ně přijde – někdy o ně může přijít disciplinárním proviněním atd. Zkrátka nad ním stojí kdosi, kdo ho o “podnikání” může připravit.
Podnikatel navíc svůj podnik obvykle může prodat, předat dětem. To ale všechny MLM systémy zdaleka neumožňují. Rozhodnete-li se s podnikáním skončit, buď zanikne, nebo to, co jste dokázali, přejde na někoho jiného, Váš tým připadne jinému obchodníkovi, jako by ho našel ležet na ulici. Ne, tomu se podnikání opravdu nedá říkat. Proto se mnohem více vžil pojem partnerství, i když k tomu v klasickém pojetí má také daleko.
Člověk v MLM byznysu má blíže k zaměstnanci. Řídí se pravidly firmy, daným systémem, je v mnoha ohledech v podřízené pozici vůči zakladateli/majiteli. Je vázán smlouvami, někdy i konkurenčními doložkami. Jen nepobírá mzdu. Musí si na sebe vydělat. Z toho, co vydělá firmě, sám dostane část. To je vše.
Na rozdíl od podnikání také člověk v MLM byznysu nemusí nic vymýšlet, odlišovat se od ostatních, všechno už je vymyšlené a on pouze kopíruje (dokonce musí kopírovat) systém. S podnikáním je společné především to, že musí makat. Jinak se neuživí. A právě to lídři v MLM byznysu říkají neradi. Na dřinu se totiž nováčci neuloví. To spíše na růžové sny.
2. “Bacha, jsi v Česku”
Multilevelový (víceúrovňový) marketing má jednu podstatnou výhodu a jednu podstatnou nevýhodu. Nejprve k výhodě:
Máte-li ovci a chcete-li její vlnu, můžete ji zabít a ostříhat. Anebo se o ni starat a pravidelně ji stříhat. To je rozdíl mezi lovci a farmáři. Lovci se v MLM nadřou. Aby se uživili,...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům