Říkáme tomu lovebuilding – budování lásky. Ostatně, i proto jsme seznamku WithYou zakládali. Nejen aby si lidé psali, nejen aby se potkávali, ale abych se mohl potkávat i já s Vámi. Ano, s Vámi. Anglicky: With You. A i kdybyste nakrásně neměli momentálně nikoho, vedle koho se rozvíjet, abyste na tom mohli makat sami.
Od chvíle, kdy jsem vydal svou první knihu 250 zákonů lásky, jsem upozorňoval, že princip fungování lidské mysli i rozvíjení vztahů je stejný v jakékoli oblasti. V partnerství jako v práci. Ostatně, lovebuildingové akce jsou velmi podobné akcím First Class Academy, naší školy praktického podnikání. Stydlíni jsou nádherný příklad.
Někteří lidé se stydí oslovit druhé. Ten strach mají jak na networkingové akci (v práci), tak třeba v tramvaji nebo v kavárně (soukromě). Myslí si, že nedokážou budovat pracovní týmy ani partnerský pár. “Jsem introvert,” říkají, ale nevědí, co říkají.
Na akcích je rád seznamuji nejen s introverty, ale hlavně s lidmi, kteří stejnou trému měli a překonali. To je pro mě důležité. Víte, na světě jsou jen dva typy myšlení – úspěšné a neúspěšné. Lidé obou těchto typů sní, ale také o sobě pochybují. Neúspěšný člověk se podívá na svůj sen a řekne si: “Na to nemám. Tolik toho neumím. Nejsem jako ti, kteří toho dosáhli.” A tak to vzdá.
Jinými slovy: To, že mu něco schází, je pro něj důvod to vzdát.
Úspěšný člověk se podívá na svůj sen a řekne si: “Na to nemám. Tolik toho neumím. Nejsem jako ti, kteří toho dosáhli.” A tak začne.
Jinými slovy: To, že něco neumí, je pro něj důvod se to naučit.
Kdo najde pod stromečkem můj Vánoční Speciál, ten v něm pozná tohoto muže. Je to zakladatel Twitteru. Jack Dorsey je introvert jako poleno. Takto toporně si před lety objednával latté v kavárně. Ostatně, i proto vytvořil zrovna sociální síť, na níž se neplýtvá slovy. Ve Vánočním Speciálu popisuje, jak na sobě pracuje.
Lidé si často pletou introverzi a plachost. Navenek jsou introvertní i plachý člověk uzavřeni do sebe. Introvert se tak ale dokáže lépe soustředit na svou práci a seberozvoj. Jako šéf umí o to lépe naslouchat, je stručnější a zvídavější než extroverti. Raději se ptá, než odpovídá. Plachost je více o obavě z ostatních lidí – neochotě s nimi komunikovat, zapojovat se do projektů ve větší skupině, získávat nové kontakty, řešit vzájemné problémy.
Jak se tedy nejen na rande seznamky, ale i na pracovních akcích vysvobodit ze své ulity? Jak si nepřipadat znevýhodněný a budovat postupně své sebevědomí, sebejistotu, uvědomění osobní přidané hodnoty?
Celé nové vydání magazínu FC věnuji novým začátkům. Těmi se chci zabývat v různých oblastech životního rozvoje i v příštím období. Na úvod se tedy pojďme trochu společensky otrkat. Pro začátek alespoň sedm základních způsobů, jak překonat sami sebe, svou vlastní plachost.
1. Plánujme výsledek
Základem úspěšného byznysu je mít spokojeného zákazníka. Stejně tak základem úspěšného vztahu je mít spokojeného partnera.
Abychom věděli, zda je zákazník/partner spokojen, potřebujeme vědět, co mu vadí. To znamená se ho ptát a naslouchat mu. Říká se tomu komunikace.
Plachý člověk je k naslouchání perfektně připravený. Pokud plaší jste, první gratulace! Jak ale překonat vnitřní stud a zeptat se?
V práci máme networking a různé typy konferencí (my organizujeme v příštím roce velkou pro ženy i pro muže), v podnikání golf, kluby, při oslovování potenciálních partnerů je příležitostí neomezeně – všude, pořád. Plaší lidé dostávají sami sebe zbytečně pod tlak tím, že si myslí, že musejí oslovit příliš mnoho lidí. To není nutné. Stačí si naplánovat, jaký výsledek nám stačí na konci.
Obchodníci si rádi zkoušejí trojboj:
- Dojít na akci
- Věnovat se tam networkingu 20 až 30 minut
- Výsledkem bude jeden skvělý kontakt
V reálu k takovému výsledku může stačit komunikace s jedním člověkem, možná se dvěma. Jedna kvalitní konverzace. Jak zjistíme, ta přináší lepší výsledek než dvacet povrchních.
Zdá se Vám to příliš? Pro začátek stačí oslovit a být odmítnut. Dovolíte si zkusit a prohrát?
2. Připravme si prolamovače ledů
Než vyrazíme, připravme si ještě jedno. Otázky. Připravenému štěstí přeje.
V práci je to snadné. Zjistíme si, kdo zajímavý na akci bude, a předem si ho prolustrujeme na Googlu nebo LinkedIn. Budeme vědět, co ho zajímá, čím si prošel, jaké otázky obvykle prolamují ledy rozhovoru, protože se ten člověk v dané oblasti rád poslouchá nebo mu lichotí. U neprolustrovaných lidí jsou statisticky nejúspěšnějšími icebreakery otázky kolem jídla a cestování. Protože každý rád jí a skoro každý rád cestuje, respektive rád by cestoval.
3. Stanovme si časový limit
Toto je užitečná pomůcka v...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům