Nic jiného než úspěch nebereme, říkají manažeři, kteří rozjeli OK POINT

Když si budete chtít vzít hypotéku, kam půjdete? Obejdete postupně všechny banky, abyste porovnali jejich nabídky, nebo zamíříte pouze do “té své”, kde už máte osobní účet? Vždyť ta přece musí být nejvýhodnější. Myslíte, že by vám ve “vaší bance” přiznali, že nemají nejlepší podmínky, a poradili jít pro lepší nabídku ke konkurenci?

A co kdyby existoval “supermarket”, ve kterém jsou zastoupeny všechny banky, pojišťovny, stavební spořitelny a další finanční instituce a navíc i realitní služby?  Finanční konzultant by vám mezi všemi nabídkami vybral tu nejlepší – pohodlně, rychle, bez jakýchkoli příplatků za jeho službu? V zahraničí je “supermarketizace” běžná. “Co nejvíce značek pod jednou střechou” se týká potravin, sportovních potřeb, oblečení i hobby věcí pro zahrádkáře. Ostatně, to vše známe už i my. Ale ve financích jsme pořád konzervativní. Nebo už ne?

RADIM ŠTANTEJNSKÝ a VILÉM PODLISKA stáli u zrodu projektu OK POINT, franšíz, které na jednom místě poskytují bankovní, finanční a realitní služby. Finanční instituce pořád nemají jasno, jestli jsou to konkurenti, nebo ne. Na jednu stranu jsou rády, že OK POINT ukazuje i jejich produkty, na druhou stranu se bojí, že jejich produkty nemusí v konkurenci obstát. Více už v rozhovoru.

Ulice po celé republice postupně probarvují výlohy a vývěsní štíty poboček OK POINT.

Pánové, proč u nás lidé chodí konzervativně do jedné pobočky a nezmění banku, ani když vědí, že v jiných by produkty dostali výhodněji?

Podliska: „Zvyk a pocit bezpečí, to jsou dva důvody. Banku nevymění, protože jsou na její služby za ta léta zvyklí. Stejné je to i s tím, že peníze budou mít uložené na běžném či spořicím účtu, to je přece bezpečné. Všechny tyto mýty v Broker Consulting už dvacet let boříme. Naši konzultanti a v posledních třech letech i franšízanti učí Čechy správným finančním návykům.“

Štantejský: „Když jsme vytvářeli OK POINTy, inspirovali jsme se západní Evropou, kde už i banky samotné prodávají konkurenční produkty. Klienti je k tomu donutili. Banky tak jdou do otevřené soutěže a snaží se v ní ukázat, že mají ve své oblasti nejvýhodnější služby. Čeští klienti nenalézají motiv změnit banku, ani když je pro ně nevýhodná. Raději na to doplácejí a nadávají, že je drahá. V tom ještě zaostáváme za vyspělou Evropou, i když situace se už mění zejména s mladou generací.“

Umíte si představit, že nastane doba, kdy v bance řeknou: “Jděte naproti do OK POINTU a přesvědčte se, že máme nejvýhodnější podmínky…”?

Podliska: „ Řadu let jsem působil v pojišťovně jako manažer, takže něco o myšlení těchto institucí vím. Jednak banky nebojují s finančními poradci. Vždyť 70 až 75 % prodejů, například hypoték, jim zajišťují právě externí zprostředkovatelé. A navíc hlavním zdrojem příjmů bank není prodej, nýbrž bankovní poplatky a úrokový diferenciál, tedy rozdíl mezi tím, za kolik bance svěřují peníze střadatelé a za kolik banka následně tyto peníze půjčuje dál. A kromě toho si uvědomte, že jestli banky s někým bojují, tak spíše mezi sebou o počty klientů, prestiž a podíl na trhu. S námi nemají proč soupeřit, my jsme pro každou z bank tak trochu její pobočka. Proč by měl pekař bojovat se supermarketem, vedle kterého prodává, ale do kterého současně sám dodává?“

Kdo má odvahu razit tento trend v Česku a žádá Vás o franšízu?

Štantejský: „Kromě lidí z řad našich konzultantů je to typicky nějaký bývalý zaměstnanec z korporace. Uspěl v manažerské rovině, vždycky chtěl podnikat, ale nikdy nebyl tak kreativní, aby svůj byznys budoval od nuly. Mimochodem v listopadu jsme společně s Ipsosem dělali průzkum mezi zaměstnanci a ten nám tento trend potvrdil. Současní zaměstnanci přemýšlejí o restartu své kariéry, 41 procent z nich nevylučuje vstup do podnikání, 5 procent to má dokonce už v plánu. Důvodem zvažování startu podnikání je nejčastěji potřeba nezávislosti a větší svobody. To samé deklarují i naší franšízanti, kteří přišli z korporátního prostředí.“

Podliska: „Zaměstnanci z korporací mají tu výhodu, že jsou zvyklí pracovat v určitém systému. Ten je základem i franšízového podnikání. Samozřejmě, systém v korporacích jim v něčem vyhovoval, v něčem je naopak omezoval. Vadil jim třeba tím, že omezil jejich růst a zastropoval jejich příjem. V korporaci často, abyste dosáhli na nejvyšší možný výdělek, musíte čekat na odchod nadřízeného do důchodu. Franšízing je TAKÉ SYSTÉM, ale bez omezení tohoto typu. Je ideální pro zaměstnance, který touží podnikat, mít víc peněz, rozvíjet se, ale nechce to celé vymýšlet ani měnit lokalitu, ve které žije.“

Štantejský: „Nebo k nám jdou makléři z realitních kanceláří. Líbí se jim, že v OK POINTU současně nabízíme reality, v tom se vyznají. A díky financím začnou násobit svoje příjmy.“

Jak to?

Podliska: „Realitní transakce je specifická tím, že ji obě strany potřebují udělat tak, aby nepřišly o peníze. Existují smutné příklady vlastníků, kteří prodali nemovitost a najednou nemají ani dům, který už převedli, ani peníze, protože je advokát zpronevěřil. I kupující strana potřebuje mít jistotu, že peníze už jsou fyzicky na účtu protistrany. A prodávající zase okamžitě řeší, co najednou se získanými statisíci až miliony provést. U nás ocení zkušenosti s kombinací finančního plánování a realit, stejně jako možnost dostat nejlepší podmínky hypotéky, protože nabízíme služby všech bank na jednom místě.“

Štantejský: „V tomto dáváme klientům na pobočce servis jako žádná banka. V současné době řeší nemovitosti jen jedna jediná banka, a to ještě jen v rámci své bankovní skupiny. Navíc opět nabízí jen své produkty. Nám je jedno, která realitka nemovitost prodává. Buď ji máme v nabídce, nebo klienta zastoupíme, když danou nemovitost prodává jiná společnost.“

Radim Štantejský

Pojďme k penězům. Mluvili jste o možnosti prolomit svůj příjmový strop. To zní hezky, ale co když odejdu z jisté zaměstnanecké pozice, obětuji všechny úspory na rozjezd franšízové pobočky a pak se nedostaví předpokládaný úspěch?

Štantejský: „Toho se nebojíme. Průměrný náklad na jeden OK POINT (co platí franšízant) je 120 000 Kč měsíčně. Tato částka závisí na lokalitě i jiných podmínkách. Provozní obrat (příjem franšízanta) se průměrně pohybuje okolo 400 000 Kč, výjimkou není ani částka přesahující výrazně půl milionu korun. Řeknu to takhle: Někomu může stačit vydělávat 80 000 Kč měsíčně. Ale nám to nestačí, protože nám to pak nedává ekonomický smysl. Potřebujeme, aby franšízant opravdu hodně uspěl, aby se nám vložené náklady vracely. Sám musí vydělávat pro sebe nejméně 200 000 Kč měsíčně. To je nejnižší hranice, kdy nám to i nám dává smysl....

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům