Jiná tvář lásky aneb Když druhý miluje pouze to, že je milován, ale na Tobě mu nezáleží

O lásce se říká, že bolí. Že dokáže zklamat.

Není to pravda.

Láska nebolí. Láska nezklame. To, co v lásce bolí, to, co v lásce zklame, je pouze jednání člověka, na kterém nám záleží, kterého milujeme.

A který je s námi, paradoxně, docela rád, protože mu dáváme to, co potřebuje. Je to však jiná potřeba, než jakou v lásce běžně známe. Je to potřeba, ve které tak úplně nezáleží na tom, že to, co potřebujeme, dáváme my. Když mu to dá někdo jiný, může odejít za ním.

Že takovou tvář lásky neznáte? Buďte rádi. Ale pokud ji právě prožíváte, věřím, že Vám může pomoci následující pohled. Právě proto existuje Řešidlo, seriál mých podcastů, ve kterých každý všední den odpovídám na nejčastější dotazy. Nejsem schopen odpovědět jednotlivě na všechny – fanoušků jen na Facebooku je více než 300 000. Jaký dotaz mě zaujal dnes?

„Narazila jsem na pro mě nový druh lásky – když partner na svém protějšku miluje samotnou lásku, ne svůj protějšek. Když miluje pouze to, že je někým milován, a to, jak moc je milován, ale nejde mu o konkrétní osobu. To zjištění je velmi nepříjemné. Poznala jsem to podle toho, že mu vůbec nezáleží na mém názoru, že se hádáme tehdy, když se můj názor liší od jeho, že on musí mít vždy pravdu a každý spor uzavírá dost nevybíravým způsobem. Co je to za lásku?“

Jak důležitý jsi TY a TVOJE kvalita?

Kdo znáte mé knihy a koučovací magazín, víte, že rád používám přirovnání z bajek nebo jiných oblastí, tak aby bylo možné nečitelnému jednání člověka snáz porozumět. Pro lepší pochopení budu dnes mluvit jako podnikatel.

Představte si, že spolu máme firmu, například pivovar, takže spolu vaříme a prodáváme pivo. Češi jsou pivní národ. Věříme tedy, že budeme úspěšní. Problém nastane, jestliže nevěnujeme pozornost takzvané loajalitě. Proč je to problém? Jestliže Češi mají rádi pivo, může se stát, že si dají rádi jakékoli pivo. Nemusejí vůbec stát o NAŠE pivo, které spolu vaříme a prodáváme. Jestliže je například jiné pivo levnější, mohou si koupit tamto. O našem pivu mohou říkat, že je skvělé, dokud je pro ně dostupné, a to nejen cenově, třeba i blízkou hospodou. Tohle je model, na kterém v byznysu shoří řada dobrých podnikatelů. Mají kvalitní produkt, ale v oboru, kde se lidé nerozhodují loajálně. I když podnikatelé sníží cenu svého produktu pod úroveň konkurence a lidé jejich produkt chvíli kupují, následně může cenu snížit zase konkurence a lidé přeběhnou k ní. V takovém případě, když spolu vaříme a prodáváme pivo, můžeme nepříjemně poznat, že na naší kvalitě vlastně moc nezáleží.

Proč o tom mluvím? Protože tohle se děje i ve vztazích neobchodních, partnerských.

Jestliže nejsme “dostatečně silná značka”, jestliže jde našemu partnerovi JEN o sex, podporu, uvaření, vyprání, uklizení OD KOHOKOLI, může se stát, že lehce přeběhne k jinému člověku, který je zrovna “blíž” nebo “stojí míň peněz” – když zůstanu v tom podnikatelském přirovnání. Podotýkám: bez ohledu na to, jací jsme jako lidé.

Proto je důležité – v podnikání jako v životě – “být značka”. Nesnažit se podbízet nižší cenou, ale držet svou kvalitu, svůj charakter, svůj směr, a pak je šance, že si Vás najdou loajální lidé. Možná Vás nebudou vyhledávat davy, které se rozhodují podle ceny, ale Vy si uvědomíte, že ty nepotřebujete, nechcete. Vy chcete někoho, kdo za Vámi půjde světa kraj, protože jste to VY. VY konkrétně. A jak poznáte, že už jste značka?

To, že Tě někdo neocení, neznamená, že Tě nikdo neocení

Víte, musíte si uvědomit, že ať budete kdokoli, vždy se lidé rozdělí na dvě skupiny. Na ty, které “značka” nezajímá – když to převedu opět do roviny podnikatelské, jsou lidé, kterým je jedno, jakou značku má jejich ošacení, hlavně že to má dva rukávy, hřeje to a je to levné, nebo neřeší značku auta, hlavně že to má čtyři kola a jezdí to zalevno. A takový postoj je zcela v pořádku.

A pak je druhá skupina, kterou v dané oblasti zajímá ta značka, ta konkrétní věc. Raději si na ni počkají, našetří, dojedou si pro ten produkt třeba přes půl světa, protože v té dané oblasti chtějí zrovna TU a žádnou...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům